Psychologia w biznesie 2.5-PSYCH-BIZ-Z
Treści programowe:
Problematyka konwersatoriów:
1. Uwarunkowania przedsiębiorczości i podejmowania własnej działalności gospodarczej. Perspektywa psychologiczna.
2. Racjonalność i nieracjonalność zachowań ekonomicznych.
3. Podejmowanie decyzji finansowych.
4. Psychologia pieniądza.
5. Zachowania na rynkach finansowych. Psychologia giełdy.
6. Zarządzanie kryzysem w przedsiębiorstwie w sytuacji zagrożenia (bankructwo itp.) Zarządzanie kryzysowe, interwencja kryzysowa.
7. Przegląd ról zawodowych oraz kierunków działań w zawodzie psychologa świadczącego usługi dla biznesu, przedsiębiorstw.
8. Uwarunkowania, definicje i charakter wspierania twórczości i innowacyjności w biznesie.
9. Budowanie i kreowanie wizerunku firmy, metody i zasady.
10. Psychologia w marketingu, zarys zagadnień.
11. Wspieranie jednostki w podejmowaniu działań przedsiębiorczych.
12. Nowoczesne technologie w pracy, bezpieczeństwo i higiena użytkowania.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student :
- zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;
- zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologiczym;
- posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturową oraz jej odbiorze, w aspekcie mechanizmów psychologicznych.
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
- posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (ICT);
- posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii;
- potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
- jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;
- jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;
- potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści.
Kryteria oceniania
• Dyskusja na forum;
• Praca własna studenta;
• Prezentacja.
• Ocena aktywności i inicjatywy;
Ocena projektu..
Ocena argumentów w dyskusji oraz formy aktywności na zajęciach.
Literatura
1. Dubiel, J. (2013). O przedsiębiorczych sposobach radzenia sobie z kryzysami o charakterze ekonomicznym i or-ganizacyjnym. W: Z. Ratajczak (red.). Przedsiębiorczość na czas kryzysu. Szkice psychologiczne. (s. 94-118). Warszawa: Difin.
2. Jamka, B. (2012). Istota i uwarunkowania przedsiębiorczości. Wybór perspektyw badawczych. W: B. Jamka (red.). Potencjał ludzki w rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej. (s. 17-32). Warszawa: Difin.
3. Mendecka, G. (2013). Twórczość i przedsiębiorczość jako czynniki skuteczności działania w sytuacjach kryzy-sowych na przykładzie biografii Marii Skłodowskiej-Curie. W: Z. Ratajczak (red.). Przedsiębiorczość na czas kryzysu. Szkice psychologiczne. Warszawa: Difin.
4. Ratajczak, Z. (2013). Kryzys jako źródło motywacji do zachowań przedsiębiorczych.[Crisis as the source of mo-tivation for entrepreneurial behaviour]. Przedsiębiorczość na czas kryzysu. Szkice psychologiczne. Warszawa: Difin. 13-24.
5. Ratajczak, Z. (2012). Przedsiębiorczość w kontekście ogólnej teorii działania,[w:]: Z. Ratajczak. Przedsiębior-czość. Źródła i uwarunkowania psychologiczne, Warszawa, 13-26.
6. Strykowska, M. (2012). Zarządzanie karierą zawodową jako forma przedsiębiorczości. W: Z. Ratajczak (red.). Przedsiębiorczość. Źródła i uwarunkowania psychologiczne, 48-62.
7. Studenski, R. i Studenska, A.(2012). Predyktory przedsiębiorczości. W: Z. Ratajczak (red.). Przedsiębiorczość. Źródła i uwarunkowania psychologiczne, 193-213.
8. Turek, D. (2012). Przedsiębiorca a pracownik przedsiębiorczy. Podobieństwa i różnice profili kompetencyjnych i ich implikacje dla procesów zarządzania. W: B. Jamka (red.). Potencjał ludzki w rozwoju przedsiębiorczości in-dywidualnej i korporacyjnej, 33-57.
9. Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10. Zawadzka, A. M., van Buuren, I. (2010). Wybory inwestycyjne w sytuacji sukcesu i porażki – porównanie mię-dzykulturowe na przykładzie grupy polskiej i holenderskiej. W: Goszczyńska, M., Górnik-Durose, M. (red.). (2010). Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych: przedsiębiorczość-pieniądze-konsumpcja. (s. 155-172). Warszawa: Difin.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: