Psychologia zdrowia - wprowadzenie
2.5-PSZDR-WPRO-Z
Treści programowe wykładu:
1. Podstawowe zagadnienia i pojęcia z zakresu psychologii zdrowia.
2. Rys historyczny psychologii zdrowia
3. Zdrowie ludzi biednych w kontekście psychologii stresu.
4. Wyznaczniki zdrowia studentów na przykładach badań własnych.
5. Teoria adaptacji poznawczej Shelly Taylor (1983) i modele wyjaśniające zachowania zdrowotne.
6. Salutogenetyczna Koncepcja zdrowia Aarona Antonovsky’ego (1979)
Kierunek studiów
psychologia
Literatura uzupełniająca
Bokszczanin A. (2015). Postresowy wzrost i psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży po doświadczeniach klęski powodzi. Opole: Wydawnictwo UO
• Bokszczanin, A., Essau, A. C., Przepióra-Kapusta M., Conradt, J. (2005). Bezrobocie rodziców a problemy psychologiczne dzieci i młodzieży w Polsce i w Niemczech. Psychologia Jakości Życia, 4, 1, 53-67.
• Bokszczanin, A., Wietoszko-Makowska, M. (2007). Stres ekonomiczny rodziny a osiągnięcia szkolne i aspiracje zawodowe młodzieży, (red.). A. Kalus, D. Krok . W: Psychologiczny wymiar cierpienia (s. 77-86). Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
• Essau, C., Olaya, B., Bokszczanin, A., Gilvarry, C., & Bray, D. (2013). Somatic symptoms among children and adolescents in Poland: a confirmatory factor analytic study of the Children Somatization Inventory. Frontiers in public health, 1, 72.
• Górnik-Durose, M. (2011). Konteksty i pogranicza-inspiracje dla psychologii zdrowia.
• Potocka, A. (2010). Stres–natura zjawiska. W: Waszkowska M, Potocka A, Wojtaszczyk P,(red.). Miejsce pracy na miarę oczekiwań. Łódź: Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera, 9-44.
• Rasińska, R. E. N. A. T. A., Nowakowska, I. W. O. N. A., & Nowomiejski, J. (2013). Diagnoza stanu zdrowia studentów i ich opinie o zagrożeniach zdrowotnych. Pielęgniarstwo Polskie, 79.
• Rogowska AM, Kuśnierz C, Bokszczanin A. Examining Anxiety, Life Satisfaction, General Health, Stress and Coping Styles During COVID-19 Pandemic in Polish Sample of University Students. Psychol Res Behav Manag. 2020;13:797-811
https://doi.org/10.2147/PRBM.S266511
• Łuszczyńska, A. (2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
• Łuszczyńska, A. (2007). Nadwaga i otyłość. Interwencje psychologiczne.Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
• Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży , Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
• Łosiak, W. (2008). Psychologia stresu, Wyd. Naukowe PWN S.A.
• Sapolsky, R. M. (2010). Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu. Wyd. Naukowe PWN S.A.
Nakład pracy studenta
Liczba punktów ECTS:
• udział w wykładach: 9 h
• Indywidualne zapoznanie się z zalecaną literaturą 15h
• Przygotowanie się do egzaminu łącznie z egzaminem: 15 h
• udział w konsultacjach z nauczycielem: 5 h
Suma 44 h = 2 ECTS
Poziom studiów
Jednolite magisterskie
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
monograficzne
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
VI
Wymagania
Wymagania podstawowe: Wiedza z psychologii ogólnej i rozwojowej
Założenia
Studenci będą posiadali wiedzę odnoszącą się do definicji, historii oraz wiodących teorii psychologii zdrowia. Będą rozumieli potrafili analizować sytuacje wymagające
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
-Porządkowanie i pogłębianie wiedzy w zakresie teorii i metodologii badań w psychologii zdrowia i choroby.
- Student będzie znał objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych
Umiejętności:
-Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania przyczyn i przebiegu procesów zdrowia i choroby
Kompetencje:
-Potrafi określić priorytety dotyczące realizacji zadań stawianych grupom oraz jednostkom w zakresie psychologii zdrowia.
- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy dotyczące zdrowia w społecznościach oraz jednostek.
- Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę w zakresie różnych dyscyplin naukowych związanych ze zdrowiem człowieka
Kryteria oceniania
Ocena z egzaminu będzie uzależniona od liczby punktów uzyskanych w teście wiedzy.
• ocena dostateczna = 60% poprawnych odpowiedzi
Literatura
Podręczniki:
• Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007.
• Sheridan CL., Radmacher SA., Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdro-wia, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa, 1998.
• Bishop, G. D. (2000). Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
• Seligman ME., Walker EF., Rosenhan DL., Psychopatologia, Zysk i s-ka, Poznań, 2003 (wybrane rozdziały)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: