Wykład monograficzny - Suicydologia 2.5-W-MON-100
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Dyscyplina
psychologia
Kierunek studiów
Psychologia
Literatura uzupełniająca
Améry, J. (2007). O starzeniu się: bunt i rezygnacja. Podnieść na siebie rękę: dyskurs o dobrowolnej śmierci. przeł. B. Baran. Warszawa: Czytelnik.
Durkheim, E. (2011). Samobójstwo. przeł. K. Wakar, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Jarosz, M. (2013). Samobójstwa : dlaczego teraz?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jarosz, M. (2004). Samobójstwa : ucieczka przegranych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kołodziej, W. (2006). Zaburzenia psychiczne i ryzyko samobójstwa u osób w starszym wieku, W: A Nowicka (red.), Wybrane problemy osób starszych ( 87 - 97). Kraków : "Impuls".
Pilecka, B. (2004). Samobójstwo wieku starszego, W: P. Piotrowski (red.), Przemoc i marginalizacja. patologie społecznego dyskursu (129 - 144). Warszawa : "Żak".
Jamison, K. R. (2004). Noc szybko nadchodzi : zrozumieć samobójstwo by mu zapobiec. przekł. T. Bieroń, Poznań : Zysk i S-ka.
Morasiewicz, J. (2014). „Przyjdzie śmierć i będzie miała twoje oczy”. Doświadczenie samobójstwa w pracy psychiatry. W: M. Opoczyńska (red.). Poza zasadą powszechności (399 - 422), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Chwin, S. (2011). Samobójstwo jako doświadczenie wyobraźni. Gdańsk: Wydawnictwo Tytuł, s. 314 – 321.
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: monograficzne fakultatywne | W cyklu 2023/24-L: monograficzne |
Tryb prowadzenia
Realizowany zdalnie
Założenia
Celem kursu jest uwrażliwienie uczestników na problem śmierci samobójczej. Przedstawione zostaną, obecne w literaturze psychologicznej, modele teoretyczne mające na celu wyjaśnienie genezy występowania skłonności samobójczych. W kontekście przywołanych historii życia, rozważona zostanie kwestia współwystępowania zaburzeń psychicznych i tendencji suicydalnych. Przedmiotem dyskusji będzie proces rozwoju skłonności samobójczych w biegu życia. Poruszony zostanie również problem specyficznego przebiegu procesu żałoby po samobójczej śmierci osoby bliskiej. W efekcie zajęć student powinien: znać obecne w literaturze psychologicznej modele teoretyczne mające na celu wyjaśnienie genezy oraz przebiegu skłonności samobójczych, rozumieć specyfikę pracy terapeutycznej z osobą o tendencjach samobójczych oraz dostrzegać znaczenie wsparcia udzielanego rodzinom suicydentów.
Koordynatorzy przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: