Wykład monograficzny - Uzależnienia behawioralne w kontekście zatrudnienia 2.5-W-MON-102-Z
Treść zajęć:
1. Zjawisko uzależnień behawioralnych w kontekście środowiska pracy
2. Uzależnienie od pracy
3. Hazard
4. Zakupoholizm
5. Zespół uzależnienia od internetu
6. Hiperseksualność
7. Tanoreksja, bigoreksja, ortoreksja - formy kompulsywnego dbania o ciało
8. Psychoterapia uzależnień behawioralnych
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student :
• zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;
• zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologiczym;
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć
umiejętność:
• posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwa-
nia, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zja-
wisk psychologicznych pozyskanych w trakcie wywiadu
psychologicznego
• potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z za-
kresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu
analizy złożonych problemów oraz diagnozowania i projek-
towania działań praktycznych;
• posiada rozwinięte umiejętności badawcze z zakresu wywia-
du psychologicznego
• ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania,
racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych
oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań na
bazie przeprowadzonego wywiadu psychologicznego
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje
aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w
podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profe-
sjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współ-
pracę;
• jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się
w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawo-
dowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy
etyczne związane z własną i cudzą pracą w ramach wywiadu
psychologicznego;
Kryteria oceniania
Test wiedzy
Aktywność podczas zajęć
Literatura
1. Griffiths, M., (2004), Gry i hazard, Gdańsk: GWP.
2. Rowicka, M. (2015). Uzależnienie behawioralne: profilaktyka i terapia. Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii
Fundacja Praesterno
3. Wojdyło, K. (2016). Uzależnienie od pracy: teoria, diagnoza, psychoterapia. Stowarzyszenie Natanaelum. Instytut Psychoprofilaktyki i Psychoterapii.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: