Wykład monograficzny - Programowanie interwencji psychologicznej w sytuacji zagrożeń. Kryzysy, katastrofy, kataklizmy 2.5-W-MON-105-Z
1. Programy zarządzania kryzysowego, struktura instytucjonalna
2. Percepcja, ocena i akceptacja ryzyka, programy zarządzania zagrożeniami z perspektywy psychologii
3. Czynniki zagrażające, choroby i wypadki. Definicje, klasyfikacje, przykłady zaistniałych sytuacji
4. Katastrofy, definicje i studia wybranych przypadków
5. Kataklizmy, definicje i studia wybranych przypadków
6. Interwencja kryzysowa, cele, metody, charakterystyka sytuacji kryzysowych
7. Partycypacja grup społecznych procesie zapobiegania kryzysom oraz w usuwaniu ich skutków
8. Zarządzanie ryzykiem w organizacjach, procesy informowania o zagrożeniu
9. Zawody z misją
10. Omówienie wybranych teorii stresu i wydarzeń krytycznych
11. Rola psychologa w procesie interwencji i pomocy.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• klasyfikować i definiować kluczowe obszary psychologii pracy i organizacji, wskazać instytucje realizujące zadania interwencji kierowanej do poszkodowanych w sytuacjach nadzwyczajnych
• ocenić programy oraz narzędzia ewaluacji interwencji służącej pomocy poszkodowanym
Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• świadomie i w odniesieniu do analizowanych realiów formułować cele interwencji psychologicznej kierowanej do poszkodowanych;
• wskazać istniejące narzędzia badania i oceny skuteczności programów interwencji, wyróżnić ich cele.
Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• omówić reguły komunikowania się z poszkodowanymi zgodnie z wymogami etyki i praktyki zawodowej.
Kryteria oceniania
Pytania dotyczące lektur zadawane w trakcie ćwiczeń;
Dyskusja na forum; Egzamin.
Dyskusja; Ocena testu; Ocena aktywności i inicjatywy.
Ocena argumentów w dyskusji oraz formy aktywności na zajęciach.
Literatura
1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2015). Wyzwania dla psychologii klinicznej w XXI wieku. Nauka, 2, 69-85.
2. Cybulski, M. (2010). Wybrane aspekty pomocy psychologicznej ofiarom wypadków drogowych. W: M.
Cybulski, W. Strzelecki (red.), Psychologia w naukach medycznych (s. 68-77). Poznań: WNUM im. Karola Marcinkow-skiego.
3. Grodecka, J., Kałucka, R., Sarzała, K., Żukiewicz, A. (2011). Standard interwencji kryzysowej. Projekt 1.18
„Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej” współfinansowany ze środków Unii Europej-skiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
4. Koradecka, D. (red.). (1997). Bezpieczeństwo pracy i ergonomia. Tom 1,2. Warszawa: Centralny Instytut
Ochrony Pracy.
5. Papiernik, B., Holajn, P., Żak-Jasińska, K., Basiński, A. (2012). Zespół stresu pourazowego w pracy
zawodowej ratowników medycznych. Anestezjologia i Ratownictwo, 6, 339-342.
6. Pietras, E. (2017). Macierz ryzyka jako narzędzie oceny zagrożeń bezpieczeństwa informacji. Systemy
Wspomagania w Inżynierii Produkcji, 6, 71-82.
7. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa (2012). Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego. Warszawa.
8. Sanoff, H. (1999). Integrowanie programowania, ewaluacji i partycypacji w projektowaniu
architektonicznym. Podstawy teorii Z. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Stowarzyszenia Psychologia i Architektura.
9. Skowrońska, A. (2014). Pomoc społeczna w obliczu katastrof i kryzysów złożonych. Warszawa: Centrum
Rozwoju Zasobów Ludzkich.
10. Studenski, R. (1997). Wypadki przy pracy. W: D. Koradecka (red.), Bezpieczeństwo pracy i ergonomia. (s.
704-737). Warszawa: Centralny Instytut Ochrony Pracy.
11. Tyszka, T. (1997). Percpecja i akceptacja ryzyka. W: D. Koradecka (red.), Bezpieczeństwo pracy i
ergonomia. (s. 1170-1183). Warszawa: Centralny Instytut Ochrony Pracy.
12. Zaborek, Ł. (2014). Znaczenie czynników osobowościowych i środowiskowych w radzeniu sobie z
katastrofą: badanie powodzian. Roczniki Psychologiczne, 17, 4, 793-805.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: