Wykład monograficzny - Zmiana i rozwój w organizacji 2.5-W-MON-99
Problematyka wykładu:
1. Definicje organizacji i ich charakterystyka z uwzględnieniem procesów i struktur organizacyjnych oraz branż. Organizacje wobec wyzwań współczesności.
2. Teorie zmiany organizacyjnej, klasyfikacje zmian organizacyjnych, diagnozowanie sytuacji zmiany.
3. Podejścia i modele zmian organizacyjnych
4. Reorganizacja organizacji a zmiana.
5. Caste study 1 i 2.
6. Strategia i struktura organizacyjna a zmiana.
7. Kultura organizacyjna a zmiana, zmienianie kultury w celu spowodowania zmiany organizacji.
8. Teoria kultury organizacji Cameron i Quinn.
9. Rozwój organizacji jako sposób na trwałą zmianę.
10. Uczestnictwo organizacyjne.
11. Lider zmiany, style zarządzania a zmiana i rozwój organizacji.
12. Innowacyjność i twórczość a zmiana i rozwój organizacji.
13. Badania procesów zmiany i rozwoju organizacyjnego.
14. Organizacje wirtualne.
15. Analiza prac oraz podsumowanie.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii psychologii pracy i organizacji w zakresie zmiany i rozwoju organizacji;
• wyjaśnić rolę liderów i menedżerów w procesie wprowadzania zmian organizacyjnych.
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• identyfikować czynniki wpływające na skuteczność realizacji programu rozwoju organizacji;
• wskazać rozwiązania służące poprawie jakości środowiska pracy oraz zdrowia i funkcjonowania zawodowego pracowników.
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• realizować projekt zespołowy, terminowo i z zaangażowaniem;
• jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą.
Literatura
Cameron, K. S., Quinn, R. E. (2003). Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana: model wartości konkurujących. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Chmiel, N. (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP.
Hofstede, G., Hofstede, G. J. (2000). Kultury i organizacje. Warszawa: PWE.
Jurek, P. (2019). Diagnoza kompetencji pracowników: modele kompetencji uniwersalnych, menedżerskich i han-dlowych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Senior, B. (2003). Zmiana w organizacji i rozwój organizacji. W: N. Chmiel (red.). Psychologia pracy i organizacji. (s. 381-416). Gdańsk: GWP.
Walas-Trębacz, J. (2009). Zmiany organizacyjne przeprowadzane w przedsiębiorstwie. Zeszyty Naukowe Małopol-skiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 2, 31-41.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: