Warsztaty czytania i pisania artykułów psychologicznych 2.5-WARART
Treści programowe:
1. Analiza wybranego artykułu naukowego z psychologii (empiryczny i przeglądowy).
2. Przegląd literatury naukowej psychologicznej na wybrany temat. Zasady dokonywania przeglądu.
3. Formułowanie problemów i pytań badawczych w oparciu o przegląd literatury naukowej.
4. Zasady pisania pracy dyplomowej z psychologii – część teoretyczna (wprowadzenie do badań własnych).
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:
posiadać wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii (definiować podstawowe pojęcia stosowane w opisie badań psychologicznych, scharakteryzować etapy i przebieg standardowego badania i umieć rozróżnić podstawowe metody badawcze: obserwacyjną, eksperymentalną i korelacyjną)
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
posiada umiejętności badawcze: rozróżnia poznanie naukowe od pseudonaukowego, potrafi zdefiniować problem badawczy, pytanie i hipotezę w oparciu o przegląd literatury, zastosować wybraną metodę badawczą do zdefiniowanego problemu; zaprojektować proste badanie empiryczne i stosować standardy edytorskie APA
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• gotowość do prowadzenia badań i docenia rolę pracy zespołowej w procesie badawczym
• przekonanie o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w roli badacza
Kryteria oceniania
B. Formy zaliczenia:
Obecność na zajęciach
Wykonanie zespołowej pracy w formie slajdów w Power Point: przygotowanie zespołowo przeglądu literatury na dany temat.
Zadanie zaliczeniowe indywidualne: napisanie teoretycznego wstępu do badań na podstawie przeglądu literatury.
C. Podstawowe kryteria:
Ocena końcowa z zajęć zostanie ustalona na podstawie oceny zadania zespołowego oraz na podstawie oceny pracy indywidualnej (wstęp do badań – przegląd literatury)
Kryteria oceny zadania zespołowego:
Umiejętność zreferowania (streszczenia) części teoretycznej oraz empirycznej artykułu naukowego z psychologii.
Jakość przeglądu literatury oraz cytowanie zgodne z APA
Umiejętność poprawnego sformułowania wniosków z dokonanego przeglądu oraz podsumowania.
Jakość przygotowanych slajdów (minimum 4 na osobę).
Kryteria oceny teoretycznego wstępu do badań na podstawie przeglądu literatury:
Zachowanie odpowiedniej struktury (wstęp, rozwinięcie i podsumowanie oraz spis cytowanej literatury).
Cytowanie publikacji adekwatnie do tematu.
Liczba i jakość cytowanych publikacji.
Zachowanie standardu APA7.
Umiejętność zdefiniowania kluczowych pojęć, przedstawienia ważnych dla tematu teorii oraz streszczenia najważniejszych wyników badań oraz ich podsumowania.
Literatura
Bronowicka A.(2009). Protestancka etyka pracy: porównanie przekonań studentów amerykańskich i polskich. (w: ) D. Walczak-Duraj (red.)”Wartości i postawy młodzieży polskiej”, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, str.83-94.
Brzeziński J. (2008). Metodologia. W: J. Strelau, D. Doliński (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1, rozdz. 4.
Brzeziński J. (2000). Poznanie naukowe – poznanie psychologiczne (rozdz. 9). Podstawowe modele badawcze: eksperymentalny i korelacyjny (rozdz. 10). Operacjonalizacja terminów teoretycznych (rozdz. 11). Problemy etyczne badań naukowych (rozdz. 13) W: J. Strelau (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1.
Parzuchowski M., Białobrzeska O., Osowiecka M., Frankowska N., Szymków A. (2017). Szczerość na wyciągnięcie ręki: niewerbalny przejaw szczerości intencji proszącego wzbudza uległość. Psychologia społeczna, 12, 1 (40), 74-88.
Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M., Wawrzyniak, M. (2011) Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Vademecum. Warszawa: Academica
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: