Warsztaty integracji grupowej 2.5-WARINT
1. Ja i inni – wzajemne poznanie się. Zajęcia wprowadzające, kontrakt.
2. Ja w grupie. Motywy przynależności do grup.
3. Role w zespole – czy Belbin wystarczy?
4. Jak działać z innymi? Zasady dobrej współpracy.
5. Zalety i wady pracy zespołowej. Syndrom myślenia grupowego, efekt próżniactwa społecznego.
6. Team building.
7. Cechy dobrego lidera – jak skutecznie pociągnać za sobą zespół?
8. Sztuka skutecznego rozwiązywania konfliktów w zespole.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wskazać pozytywne i negatywne aspekty pracy w grupie oraz wiem czym jest efekt próżniactwa społecznego i syndrom myślenia grupowego.
Student wykazuje się wiedzą w zakresie ról zespołowych, zna podstawowe typologie ról grupowych oraz wie, które z ról wspierają prowadzącego, a które są dla niego wyzwaniem.
Student potrafi wyjaśnić czym jest przywództwo w grupie oraz wskazać cechy dobrego lidera.
Student posiada wiedzę dotyczącą źródeł konfliktów w zespole oraz strategii postępowania w sytuacji konfliktu.
Umiejętności
W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje umiejętność otwierania się na innych, uważnego słuchania i skutecznego porozumiewania się z członkami zespołu.
W zakresie umiejętności student posiada umiejętność współdziałania z innymi oraz wypełniania zadań grupowych.
Student wykazuje umiejętność konstruktywnego radzenia sobie z sytuacją konfliktu w zespole, asertywność oraz umiejętność udzielania feedbacku.
Kompetencje
W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje wrażliwość na potrzeby innego człowieka w grupie oraz prezentuje zachowania pomocowe względem innych w grupie.
W zakresie kompetencji student wykazuje kompetencje do efektywnego funkcjonowania w grupie społecznej, wypracowania wspólnych norm i zasad obowiązujących w grupie oraz rozwiązywania problemów grupowych.
Kryteria oceniania
- Przygotowanie prezentacji "My jako grupa" w grupach 3-4 osobowych i zaprezentowanie jej podczas zajęć;
- Obecność, aktywność i zaangażowanie w prowadzone zajęcia.
Literatura
Podstawowa:
Belbin, M. (2003). Twoja rola w zespole. Gdańsk: GWP.
Katzenbach, J.R., Smith, D.K. (2001). Siła zespołów. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
McKay, M., Davis, M., & Fanning, P. (2013). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP. (Rozdział 19, Małe grupy)
Wojciszke, B. (2003). Człowiek wśród ludzi. Warszawa: SCHOLAR. (Rozdział 11, Grupa społeczna)
Literatura uzupełniająca:
Adler, R. B., Rosenfeld, L. B., Proctor II, R. F. (2018). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Rebis.
Doliński, D. (2000). Inni ludzie w procesach motywacyjnych – kiedy obecność innych pomaga? Efekt facylitacji społecznej, próżniactwo społeczne. W: J. Strelau (red.), Psychologia - podręcznik akademicki. Tom II. (s. 494 – 502). Gdańsk: GWP.
Domachowski, W. (1984). Syndrom grupowego myślenia. W: W. Domachowski, S. Kowalik, Z. Miluska (red.), Z zagadnień psychologii społecznej. (s.120 -132). Warszawa: PWN.
Kirby, A., Pietrzak, T., Masłowska-Pietrzak, K. (2011). Gry szkoleniowe: materiały dla trenerów. ABC a Wolters Kluwer business.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: