Wprowadzenie do psychologii społeczności 2.5-WPROPS
Podczas wykładu będą realizowane następujące tematy:
1. Wprowadzenie do psychologii społeczności - definicje i podstawowe pojęcia
2. Poczucie wspólnoty i wzmacnianie zasobów (sense of community and empowerment) na przykładzie badań empirycznych.
3. Metody badawcze w psychologii społeczności - diagnoza potrzeb, story telling, metoda PAR, wywiad, Photovoice
4. Różne oblicza kryzysów społecznych
5. Problemy uchodźców w Europie w kontekście pomocy psychologicznej
6. Interwencja psychologiczna po katastrofach i klęskach żywiołowych - podstawowe zasady
7. Problem bezdomności w badaniach i praktyce
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
• zna teoretyczne podstawy tworzenia programów i działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii społeczności; zna zasady praktyki opartej na dowodach;
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów społecznych oraz diagnozowania i projektowania działań praktycznych;
• zaprojektowania i przeprowadzenia badań, w tym obserwacji, wywiadu, ankiety. Będzie potrafił trafnie dobrać metody oraz konstruować własne narzędzia badawcze
•
K_U05
K_U06
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• jest gotowy do podjęcia pracy badawczej w różnych społecznościach (diagnozy potrzeb) oraz wprowadzanie w życie działań profilaktycznych i interwencyjnych we współpracy z profesjonalistami z innych dziedzin.
K_K01
K_K02
K_K03
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z poszczególnych zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów w teście wiedzy wg. zasady:
• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów
• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów
• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów
Literatura
Bokszczanin, A. (2006). Psychologia społeczności - zarys dziedziny oraz jej popularności w Polsce (s. 183-189). W: A. Bronowicka (red.). Wyzwania i zagrożenia demokracji w Polsce w obliczu wyborów 2005". Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Bokszczanin A. (2015). Postresowy wzrost i psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży
po doświadczeniach klęski powodzi. Opole: Wydawnictwo UO.
Wójcik, M. S. (2014). Psychologia społeczności. Empowerment psychologiczny i społecznościowy”
WÓJCIK, M., & MONDRY, M. Badania partycypacyjne z udziałem młodzieży. Projekt INKLA–zapobieganie przemocy rówieśniczej oraz projekt Photovoice–Szkoła, klasa, grupa rówieśnicza–blaski i cienie1.
okszczanin, A., Kaniasty, K., & Szarzyńska, M. (2007). Community psychology in Poland. S. Reich, M. Riemer, I. Prilleltensky, & M. Montero (Eds.), (pp.352-357). In: International Community Psychol-ogy: History and Theories. New York: Springer Press.
Gulczyńska, Anita, and Mariusz Granosik. Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypa-cyjne. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, 2014.
Kanafa-Chmielewska, D. (2012). Umacnianie (Empowerment)-pojęcie i istota. Współczesne Zarządzanie, (1), 130-140.
Witkowski, S. A., & Kanafa-Chmielewska, D. (2010). Zastosowania psychologii społeczności w zarządzaniu w gospodarce opartej na wiedzy. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (115). Menedżer w gospodarce opartej na wiedzy), 827-842.
Michel, M. (2012). Strategia inkluzji społecznej osób marginalizowanych w lokalnym systemie resocjalizacji z perspektywy welfare state i empowerment. Resocjalizacja Polska, (3/2012), 137-152).
Brzezińska, A. I., Kaczan, R., & Rycielski, P. (2011). Wykorzystanie metodologii PAR (participatory action research) do budowania projektów aktywizacji społeczności lokalnych. Od redaktorów numeru, 47.
Moczydłowska, J. M. (2001). Empowerment-Upodmiotowienie we Wspólnocie (Empowerment-Community Empowerment). Management Review, 12(4).
Przeperski, J., Pluskota, A. (2017). Inkluzja czy iluzja? Praktyki całożyciowego uczenia się w modelach inter-wencji społecznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015, ss. 240. Rocznik Andragogiczny, 23, 446-451.
Smykowski, B. (2006). Partnerstwo lokalne na rzecz rozwiązywania problemów społecznych (s. 211-226). W: L. Cierpiałkowska (red.) Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań: Wydawnictwo naukowe UAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: