Współczesne problemy rynku pracy 2.5-WSPPR
Wśród kluczowych zagadnień omawianych na wykładzie są:
1. Od pierwszej rewolucji przemysłowej do gospodarki cyfrowej.
2. Rynek, produkcja i praca w dobie przemysłu 4.0.
3. Podmiot i rola konsumpcji we współczesnej gospodarce.
4. Państwo i administracja w dobie globalizacji - rola państwa we wspieraniu pracowników, innowacji i gospodarki.
5. Wyzwania demograficzne i emerytalne polskiego rynku pracy.
6. Oczekiwania absolwentów i pracodawców, zawody deficytowe i nadwyżkowe.
7. Warunki pracy i psychospołeczne koszty pracy. Zdrowie i dobrostan pracowników, work-life balance.
8. Rodzaje i koncepcje teoretyczne bezrobocia.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Student posiada wiedzę z zakresu historycznych uwarunkowań funkcjonowania gospodarki i rynku pracy.
- Student zna podstawową terminologię opisującą funkcjonowanie współczesnego rynku pracy.
- Student wie na czym polega specyfika wybranych sektorów współczesnego rynku pracy: ICT, służba zdrowia, e-administracja, e-sprzedaż, MŚP.
- Student ma wiedzę w zakresie roli państwa i administracji centralnej we wspieraniu rozwoju innowacji i poprawy warunków pracy.
- Student rozumie jaką rolę w funkcjonowaniu rynku pracy i gospodarki pełni polityka demograficzna państwa.
- Student zna podstawowe prawa pracownicze.
- Student rozumie rolę psychologów i badań psychologicznych w obrębie współczesnego rynku pracy.
- Student jest świadomy roli kontekstu historycznego i uwarunkowań geopolitycznych w funkcjonowaniu gospodarki i rynku pracy.
- Student potrafi zidentyfikować współczesne trendy na rynku pracy, np. kluczowe kompetencje oczekiwane przez pracodawców.
- Student potrafi dokonać krytycznej analizy raportów przygotowywanych przez instytucje z otoczenia rynku pracy.
- Student potrafi wyjaśnić ważne współczesne zjawiska na rynku pracy, np. reshoring.
- Student zdaje sobie sprawę z wagi ciągłego podnoszenia własnych kompetencji zawodowych.
- Student ma świadomość ścisłego związku między kondycją gospodarki, funkcjonowaniem rynku pracy i systemem ubezpieczeń emerytalnych.
- Student potrafi wytłumaczyć jakie są predyktory wysokości świadczeń emerytalnych.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie testu. Do zaliczenia wymagane jest minimum 60% punktów.
Literatura
- Eurofound. (2020). Workplace and living in Europe. Luxembourg.
- Jasiński, A.M., Derbis, R. (2022). Work Stressors and Intention to Leave the Current Workplace and Profession: The Mediating Role of Negative Affect at Work. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(21), 13992. https://doi.org/10.3390/ijerph192113992
- Jasiński, A.M., Ociepa, M.M. (2021). Does Work Have to Make Sense? Work Engagement in a Group of Micro-Entrepreneurs. The Mediating Role of Coherence at Work. Canadian Journal of Career Development, 20(1), 30-43.
- Głąbicka, K. (2001). Wybrane elementy rynku pracy. Wydawnictwo WSP TWP.
- Hildebrandt, A. (2013). Koniec z pracą? Difin.
- Kozek, W. (2014). Rynek pracy. Perspektywa instytucjonalna. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
- Kryńska, E., Kwiatkowski, E. (2013). Podstawy wiedzy o rynku pracy. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Kwiatkowski, E. (2002). Bezrobocie: podstawy teoretyczne. PWN.
- Śledzińska, K., Włoch, K. (2020). Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat. WUW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: