Zachowania obywatelskie i kontrproduktywne 2.5-ZACHOB
Stan społeczeństwa obywatelskiego w Polsce – analiza wybranych wskaźników na podstawie raportów.
Aktywność obywatelska młodych Polaków a kryzys klimatyczny.
Postawy wobec demokracji jako wyznaczniki zachowania obywatelskiego.
Poczucie podmiotowości – alienacji a aktywność obywatelska
Zachowania wyborcze. Głosowanie w wyborach jak forma aktywności obywatelskiej. Uwarunkowania bierności i aktywności wyborczej z perspektywy psychologicznej.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań aktywności i bierności obywatelskiej
Posiada rozszerzoną wiedzę o teoriach i badaniach psychologicznych opisujących i wyjaśniających przekonania i postawy obywatelskie
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
obserwowania i interpretowania złożonych sytuacji społecznych oraz zachowań jednostki w roli obywatela
wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną w celu diagnozy ważnych problemów społecznych oraz opracowania projektów zmiany społecznej.
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
gotowość do realizacji zadań zawodowych związanych z przygotowaniem do angażowania się w zmiany niepożądanych postaw i zachowań społecznych
aktywność i wytrwałość w podejmowaniu indywidulanych i zespołowych działań profesjonalnych na rzecz wystepujących w Polsce problemów społecznych związanych z niskim poziomem rozwoju społeczeństwa obywatelskiego
Kryteria oceniania
B. Formy zaliczenia:
Egzamin pisemny
A. Podstawowe kryteria:
Kurs kończy się egzaminem testowym. Aby zdać egzamin (ocena dostateczna) należy odpowiedzieć poprawnie na 50% pytań + 1.
Podstawowe kryteria:
• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów
• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów
Literatura
Bronowicka A. (2006). Alienacja polityczna i społeczna jako wyznacznik zachowań wyborczych mło-dzieży (w:) Bronowicka A. (red.), Wyzwania i zagrożenia demokracji w Polsce w obliczu wyborów 2005. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, str. 49-69.
Czapiński J. (2015). Stan społeczeństwa obywatelskiego (w:) Diagnoza społeczna 2015, R. 6.
Gulla B.,Tucholska K., Ziernicka-Wojtaszek A. (2020). Psychologia kryzysu klimatycznego. Biblioteka UJ. Rodz. 1 i 2 (str. 7-36).
Marchlewska, M., Molenda, Z., Szczepańska, D., Michalski, P., Furman, A., Rogoza, M., Górska, P., Mai-son, D. (2021). Aktywizacja obywatelska młodych Polek i młodych Polaków. Raport z badań psycholo-gicznych. Warszawa: Instytut Psychologii PAN.
Skarżyńska K. (2018). Psychologiczne i społeczne aspekty poparcia dla autorytarnej polityki. Przegląd Socjologiczny. 67/2.
Skarżyńska K. (2005). Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej. Wydawnictwo Naukowe „Scho-lar”. Rozdz. 2. Myślenie polityczne (2.2.1. Autorytaryzm; 2.2.3. Autorytaryzm a preferencje polityczne; 2.2.5. Zagrożenie a autorytaryzm); Rozdział 3. Sprawiedliwość (3.5.- 3.8); Rozdział 6. Zachowania wy-borcze (6.1. i 6.2.).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: