Zachowania obywatelskie i kontrproduktywne 2.5-ZACHOB-Z
Stan społeczeństwa obywatelskiego w Polsce – analiza wybranych wskaźników na podstawie raportów.
Postawy wobec demokracji jako wyznaczniki zachowania obywatelskiego.
Poczucie podmiotowości – alienacji a aktywność obywatelska
Głosowanie w wyborach jak forma aktywności obywatelskiej. Uwarunkowania bierności i aktywności wyborczej z perspektywy psychologicznej.
Kierunek studiów
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań aktywności i bierności obywatelskiej
Posiada rozszerzoną wiedzę o teoriach i badaniach psychologicznych opisujących i wyjaśniających przekonania i postawy obywatelskie
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
obserwowania i interpretowania złożonych sytuacji społecznych oraz zachowań jednostki w roli obywatela
wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną w celu diagnozy ważnych problemów społecznych oraz opracowania projektów zmiany społecznej.
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
gotowość do realizacji zadań zawodowych związanych z przygotowaniem do angażowania się w zmiany niepożądanych postaw i zachowań społecznych
aktywność i wytrwałość w podejmowaniu indywidulanych i zespołowych działań profesjonalnych na rzecz wystepujących w Polsce problemów społecznych związanych z niskim poziomem rozwoju społeczeństwa obywatelskiego
Kryteria oceniania
B. Formy zaliczenia:
Egzamin pisemny
A. Podstawowe kryteria:
Kurs kończy się egzaminem testowym. Aby zdać egzamin (ocena dostateczna) należy odpowiedzieć poprawnie na 50% pytań + 1.
Podstawowe kryteria:
• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów
• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów
Literatura
Bronowicka A. (2006). Alienacja polityczna i społeczna jako wyznacznik zachowań wyborczych mło-dzieży (w:) Bronowicka A. (red.), Wyzwania i zagrożenia demokracji w Polsce w obliczu wyborów 2005. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, str. 49-69.
Czapiński J. (2015). Stan społeczeństwa obywatelskiego (w:) Diagnoza społeczna 2015, R. 6.
Harrari, Y. N. (2018). 21 lekcji na XXI wiek. Wydawnictwo Literackie.
Marchlewska, M., Molenda, Z., Szczepańska, D., Michalski, P., Furman, A., Rogoza, M., Górska, P., Mai-son, D. (2021). Aktywizacja obywatelska młodych Polek i młodych Polaków. Raport z badań psycholo-gicznych. Warszawa: Instytut Psychologii PAN.
Skarżyńska K. (2018). Psychologiczne i społeczne aspekty poparcia dla autorytarnej polityki. Przegląd Socjologiczny. 67/2.
Skarżyńska K. (2005). Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej. Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Rozdz. 2. Myślenie polityczne (2.2.1. Autorytaryzm; 2.2.3. Autorytaryzm a preferencje polityczne; 2.2.5. Zagrożenie a autorytaryzm); Rozdział 3. Sprawiedliwość (3.5.- 3.8); Rozdział 6. Zachowania wyborcze (6.1. i 6.2.).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: