Zbieranie danych jakościowych 2.5-ZBDAN
Treści programowe:
1.Badania ilościowe i jakościowe – założenia i zastosowanie, różnice.
2.Metody i techniki zbierania danych jakościowych – przegląd rodzajów oraz sposobów zbierania danych jakościowych.
3.Metoda triangulacji.
4. Tworzenie jakościowych narzędzi badawczych.
5. Rozmowa i wywiad jako podstawowe narzędzia zbierania danych jakościowych.
6. Transkrypcja – sposoby i przydatne narzędzia.
7.Psychogeografia – o teorii dryfu.
8.Obserwacja – rodzaje i zasady jej przeprowadzania.
10.Metody wizualne w zbieraniu i analizie danych.
11. Podstawy analizy danych jakościowych.
12.Jakość i etyka w badaniach jakościowych.
13. Sposoby prezentacji danych jakościowych.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca:
• potrafi wykorzystać w badaniu jakościowym pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej - w odniesieniu do strategii i metod badawczych stosowanych w naukach społecznych (K_W03)
• potrafi posługiwać się rozszerzoną wiedzą o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, zawodowych, kulturowych), oraz historycznej ewolucji poglądów na ich temat przy zbieraniu danych jakościowych (K_W06)
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca powinna potrafić/mieć umiejętność:
• obserwować, wyszukiwać, przetwarzać i interpretować informacje na temat zjawisk psychologicznych i społecznych przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (K_U01)
• wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w oparciu o zebrane dane jakościowe (K_U02)
• wykorzystywać rozwinięte umiejętności badawcze, w tym rozróżniać orientacje w metodologii badań psychologicznych, rozwiązywać problemy badawcze, dobierać adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii (K_U04)
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca ma/wykazuje:
• przekonanie o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; umiejętność dostrzeżenia i formułowania problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z własną i cudzą pracą (K_K02)
• zachowanie krytyczne wobec odbieranej treści i tolerancję wobec ludzkiej wieloznaczności (K_K03)
Kryteria oceniania
30% oceny końcowej stanowi aktywność i bieżące przygotowanie do zajęć (udział w dyskusji, znajomość tekstów).
70% oceny końcowej stanowią poszczególne prace zaliczeniowe ustalane podczas spotkań.
Literatura
Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN.
Holman, S. (2009). Autoetnografia. Polityka tego, co osobiste. Metody badań jakościowych, tom I, red. Denzin, N.K, Lincoln, Y.S. Warszawa: PWN.
Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe, tom II: Metody i narzędzia. Warszawa: PWN.
Lisek-Michalska, J. (2013). Badania fokusowe – problemy metodologiczne i etyczne. Warszawa: WUJ.
Silverman, D. (2008). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: PWN.
Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: PWN.
Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: