Mental health and coping 2.5.E-KZK001
Treści programowe:
(1) Rozumienie zdrowia psychicznego i jego główne obszary
(2) Stres a zdrowie psychiczne – podstawowe zależności
(3) Wpływ stresu na PTSD,
(4) Radzenie sobie ze stresem: główne koncepcje.
(5) Meaning systems jako forma radzenia sobie z stresem,
(6) Jak badamy radzenie sobie ze stresem? Podejście kwestionariuszowe i eksperymentalne,
(7) Radzenie sobie ze stresem spowodowanym chorobą,
(8) Radzenie sobie a dobrostan psychiczny – uwarunkowania podmiotowe
(9) Konsekwencje stresu dla dobrostanu psychicznego,
(10) Efektywność radzenia sobie ze stresem a zdrowie psychiczne,
(11) Relacje między radzeniem a wzrostem potraumatycznym,
(12) Odporność psychiczna i zasoby osobiste jako czynniki zdrowia psychicznego w stresie
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• Wykazać się terminologię psychologiczną na poziomie rozszerzonym oraz uporządkowaną i pogłębioną wiedzą na temat zdrowia psychicznego, stresu i radzenia sobie ze stresem;
• Wykazać się wiedzą w zakresie teoretycznych podstaw działań profilaktycznych i interwencyjnych odnośnie stresu, znać zasady praktyki psychologicznej radzenia sobie opartej na dowodach, a także posiadać uporządkowaną wiedzę o radzeniu sobie ze stresem i zdrowiu psychicznym;
• Posiadać rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich w kontekście radzenia sobie ze stresem i zdrowia psychicznego.
K_W01
K_W02
K_W04
K_W06
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• szczegółowego obserwowania, opanowywania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych z obszaru stresu i zdrowia psychicznego, przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej;
• zastosowań technik badawczych od-nośnie radzenia sobie i zdrowia psychicznego, tzn. rozróżniać orientacje w metodologii badań psychologicznych, prawidłowo formułować i rozwiązywać problemy badawcze, dobierać adekwatne metody i techniki oraz konstruować narzędzia badawcze, a także opanować metodologię prowadzeni badań psychologicznych;
• obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych związanych z od-czuwaniem stresu i zdrowia psychicznego oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań,
K_U01
K_U04
K_U05
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
• wykazuje gotowość do realizowania zadań zawodowych z zakresu psychologii stresu i jakości życia; wykazuje aktywność i wytrwałość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii radzenia sobie stresu i zdrowia psychicznego;
• rozumie koniczność zachowania się w sposób profesjonalny i zgodny z za-sadami etyki zawodowej w perspektywie problemów związanych z radzeniem sobie i zdrowiem psychicznym, a także dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;
• Potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści, szczególnie z obszaru radzenia sobie i zdrowia psychicznego.
K_K01
K_K02
K_K03
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia*:
• Zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia:
• Zaliczenie pisemne.
C. Podstawowe kryteria:
• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 55% punktów
• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów
• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 85% punktów
Praktyki zawodowe
--
Literatura
Wykaz literatury*
A.1. wykorzystywana podczas zajęć:
Anniko, M. K., Boersma, K., & Tillfors, M. (2019). Sources of stress and worry in the development of stress-related mental health problems: A longitudinal investigation from early-to mid-adolescence. Anxiety, Stress, & Coping, 32(2), 155-167.
Folkman, S. (2013). Stress: Appraisal and coping. W: M. D. Gellman, J. R. Turner (red.), Encyclopedia of behavioral medicine (s. 1913‒1915). New York: Springer US.
Harkness, K.L., Hayden, E.P. (2020) (red.). The Oxford handbook of stress and mental health. New York: Oxford University Press.
Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Heszen, I. (2016). Kliniczna psychologia zdrowia. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Psychologia kli-niczna (s. 517‒540). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kar S.K., Yasir Arafat S.M., Kabir R., Sharma P., Saxena S.K. (2020) Coping with Mental Health Chal-lenges During COVID-19. In: Saxena S. (eds) Coronavirus Disease 2019 (COVID-19). Medical Virology: From Pathogenesis to Disease Control. Springer, Singapore.
Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2008). Osobowość, stres a zdrowie. Warszawa: Difin.
Terelak, J.F. (2017). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:
Folkman, S. (2013). Stress, coping, and hope. W: B. I. Carr, J. Steel (red.), Psychological aspects of cancer (s. 119‒127). New York: Springer US.
Łosiak, W. (2009). Stres i emocje w naszym życiu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Ogińska-Bulik, N. (2013). Pozytywne skutki doświadczeń traumatycznych czyli kiedy łzy zamieniają się w perły. Warszawa: Difin.
Riley, K. E., Park, C. L. (2014). Problem-focused vs. meaning-focused coping as mediators of the appraisal-adjustment relationship in chronic stressors. Journal of Social and Clinical Psychology, 33(7), 587‒611.
B. Literatura uzupełniająca:
Łosiak, W. (2008). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Łosiak, W. (2011). Klasyfikacja form radzenia sobie ze stresem oparta na kryterium celu i metody działania. Próba weryfikacji empirycznej. Polskie Forum Psychologiczne, 16(1), 44–53.
Mc Cubbin, H.I., Sussman, M.B. (2014). Social Stress and the Family: Advances and Developments in Family Stress Therapy and Research (Vol. 6). New York: Routledge.
Wethington, E., Glanz, K., Schwartz, M. D. (2015). Stress, coping, and health behavior. W: K. Glanz, B. K. Rimer, K. Viswanath (red.), Health Behavior: Theory, Research, and Practice (s. 223‒242). San Francisco: Jossey-Bass.
Yoo, C. (2019). Stress coping and mental health among adolescents: applying a multi-dimensional stress coping model. Children and Youth Services Review, 99, 43-53.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: