HiT - Historia i Teraźniejszość 2.HiT-HIT5sem
Problematyka ćwiczeń
Mitologia grecka i rzymska i jej recepcja w świecie współczesnym
Wzorce antyczne w architekturze nowożytnej - przekrój przez epoki
Recepcja antyku w sztuce nowożytnej - malarstwo i rzeźba
Ustrój polityczny i legislacyjny Rzymu i jego elementy w świecie współczesnym
Demokracja ateńska i jej współczesna interpretacja
W jaki sposób gromadzimy pamięć i wiedzę o przeszłości i jak z niej kreatywnie korzystamy?
Czym są muzea - cele i potencjał edukacyjny wystaw muzealnych
Wystawy muzealne jako potencjał do manipulowania pamięcią o przeszłości
Muzeum jako miejsce styku przeszłości z teraźniejszością
Literatura uzupełniająca
Efekty kształcenia
Wiedza
Student, który zaliczył przedmiot:
Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk historycznych oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz kierunkach ich rozwoju. Posiada wiedzę z zakresu historii Polski i powszechnej oraz sytuacji Polski, Europy i Świata w czasach współczesnych.. Posiada podstawową wiedzę o różnorodności stanowisk metodologicznych, teorii i szkół naukowych zajmujących się w przeszłości i w teraźniejszości badaniem dziejów człowieka i jego cywilizacji.
K_W01; K_W03; K_W09
Umiejętności
Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł i metod. Posiada umiejętność publicznej prezentacji wyników analizy badań z zakresu historii, czasów współczesnych oraz nauk pomocniczych historii. Posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski. Posiada umiejętność komunikowania się w języku ojczystym z zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla obszaru nauk humanistycznych
K_U01; K_U02; K_U04; K_U07
Kompetencje społeczne (postawy)
Jest świadomy znaczenia nauk humanistycznych, a szczególnie historii dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach.. Respektuje fakt, że badania i debata historyczna są procesem w stanie nieustannych zmian i ciągłego rozwoju. Docenia i szanuje tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości i ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i swojego regionu.
K_K02; K_K04: K_K05
Kryteria oceniania
Prezentacja wybranego zagadnienia z zakresu recepcji antyku lub muzealnictwa 50%
Aktywny udział w zajęciach 50%
Literatura
Barbara Bibik, Michał Mizera, 2018: Współczesna recepcja antyku grecko-rzymskiego w Polsce, Echa antyku 4 (28), 17-32.
Anna Ziębińska-Witek, Jak przedstawić historię w muzeach? (Prezentacja wraz z tekstem wystąpienia podczas XX PZHP w Lublinie w 2019 r.), dostęp: http://xxpzhp.umcs.lublin.pl/referaty/
Piotr M. Majewski, Do kogo należą muzea historyczne? (Prezentacja wraz z tekstem wystąpienia podczas XX PZHP w Lublinie w 2019 r), dostęp: http://xxpzhp.umcs.lublin.pl/referaty/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: