Starożytność 2.HiT-S
Problematyka ćwiczeń
Źródła do historii starożytnej Bliskiego Wschodu – charakterystyka, problemy interpretacyjne, stan badań
Pierwsze osiągnięcia kulturowe i historyczne starożytności – poszczególne kultury i ich dorobek cywilizacyjny
Społeczeństwa, grupy etniczne, migracje, pierwsze państwa i ich ustrój
Egipt w starożytności – społeczeństwo, religia, język i pismo
Źródła do historii Grecji, pierwsze kultury w Helladzie, powstanie i rozwój poleis
Demokracja ateńska – analiza ustroju politycznego w oparciu o źródła pisane
Aleksander Wielki i znaczenie polityczne oraz kulturowe jego ekspansji
Kultura hellenistyczna i jej zakres w basenie Morza Śródziemnego
Kultura etruska i jej wpływ na kształtowanie kultury rzymskiej
Analiza ustroju republikańskiego w Rzymie, przyczyny upadku republiki
Podstawy ideologiczne państwa Augusta oraz znaczenie Pax Augusta dla rozwoju Imperium
Ekspansja imperialna Rzymu i jej skutki
Kryzys Cesarstwa Rzymskiego – współczesne teorie a stan badań
Upadek Cesarstwa Rzymskiego – przyczyny i skutki
Literatura uzupełniająca
Efekty kształcenia
Wiedza
Student, który zaliczył przedmiot:
Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk historycznych oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz kierunkach ich rozwoju. Posiada wiedzę z zakresu historii Polski i powszechnej oraz sytuacji Polski, Europy i Świata w czasach współczesnych. Posiada ogólną wiedzę o wybranych okresach przeszłości człowieka. Posiada podstawową wiedzę o różnorodności stanowisk metodologicznych, teorii i szkół naukowych zajmujących się w przeszłości i w teraźniejszości badaniem dziejów człowieka i jego cywilizacji.
K_W01; K_W03; K_W05; K_W09
Umiejętności
Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł i metod. Posiada umiejętność publicznej prezentacji wyników analizy badań z zakresu historii, czasów współczesnych oraz nauk pomocniczych historii. Posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski. Posiada umiejętność komunikowania się w języku ojczystym z zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla obszaru nauk humanistycznych
K_U01; K_U02; K_U04; K_U07
Kompetencje społeczne (postawy)
Jest świadomy znaczenia nauk humanistycznych, a szczególnie historii dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach. Respektuje różnice poglądów historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach. Respektuje fakt, że badania i debata historyczna są procesem w stanie nieustannych zmian i ciągłego rozwoju. Docenia i szanuje tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości i ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i swojego regionu.
K_K02; K_K03; K_K04: K_K05
Kryteria oceniania
Kolokwium zaliczeniowe
Prezentacja wybranego zagadnienia z zakresu historii starożytnej
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
Jaczynowska M., Musiał D., Stępień M., Historia starożytna, Warszawa 1999 i następne wydania.
Bravo B., Wipszycka E., Historia starożytnych Greków, t. I, Do końca wojen perskich, Warszawa 1988; t. III, Okres hellenistyczny, Warszawa 2011.
Bravo B., Węcowski M., Wipszycka E., Wolicki A., Historia starożytnych Greków, t. II, Okres klasyczny, Warszawa 2009.
Ziółkowski A., Historia Rzymu, Poznań 2004.
Ziółkowski A., Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2010.
Jaczynowska M., Dzieje Imperium Romanum, Warszawa 1995.
Literatura potrzebna do analizy źródeł pisanych:
Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I/II, Źródłoznawstwo starożytności klasycznej, red. E. Wipszycka, Warszawa 2001.
Mączakowa, A., Wybór źródeł do dziejów starożytnej Grecji i hellenizmu, Warszawa 1983.
Chankowski, A.S., Wybór źródeł do historii starożytnej, Warszawa 1995.
Dąbrowa, E., Józefowicz-Dzielska, M., Wybór tekstów źródłowych do ćwiczeń z historii starożytnej, Kraków 1979.
Owczarek, L. Wybór źródeł do ćwiczeń z historii starożytnej. Grecja, Kielce 1976.
Owczarek, L. Rzym: od czasów najdawniejszych do upadku republiki, Teksty źródłowe do ćwiczeń z historii starożytnej. Kielce 1979.
Owczarek, L. Cesarstwo Rzymskie. Wybór tekstów źródłowych do ćwiczeń historii starożytnej, Kielce 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: