Wiek XIX 2.HiT-WXIX
Treści wykładów:
1. Świadomość narodowa Polaków w dobie niewoli
2. Wolność? Równość? Braterstwo? – dziedzictwo rewolucji francuskiej 1789 r.
3. Emancypacja kobiet w XIX w.
4. Fryderyk Chopin – kompozytor (nie)poważny
5. Jak wyjść z wojny domowej? USA po wojnie secesyjnej (1865-1877)
6. Obraz społeczności wiejskiej w „Chłopach” W. Reymonta. Literatura piękna jako źródło historyczne
7. Od Jeny do Sedanu: droga Prus do potęgi
8. Polacy i Niemcy poprzez pryzmat stereotypów
9. Wielki książę Konstanty Pawłowicz i prezydent Sokrates Starynkiewicz, czyli o Rosjanach inaczej
10. Świat wg Lwa Tołstoja
Treści ćwiczeń:
1. Specyfika epoki. Tematyka zajęć i warunki uzyskania zaliczenia – omówienie
2. Polskie elity wobec utraty niepodległości (1795-1806)
3. Stan wojenny 1861 i 1981 r.: analogie i różnice
4. Bilans powstań zbrojnych 1794-1863
5. Praca organiczna w Wielkopolsce w I poł. XIX w.
6. Warunki życia codziennego: budżet, pożywienie, warunki zdrowotne
7. Wiek XIX w kulturze polskiej – na podstawie wybranych przykładów
8. Autonomia Galicji
9. Programy partii politycznych
10. Pamiętnikarstwo polskie XIX w. – recenzja wybranego tekstu.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma podstawową wiedzę z zakresu faktografii, terminologii, biografistyki historii Polski i dziejów powszechnych w XIX wieku;
Zna kluczowe procesy społeczne i polityczne zachodzące w XIX w.;
Potrafi osadzić kluczowe wydarzenia historii Polski XIX w. w zachodzących wówczas procesach politycznych i społecznych (ze szczególnym uwzględnieniem historii naszych sąsiadów);
Zna dzieła kluczowe dla kultury europejskiej (ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa kultury polskiej);
Wie, że badania i debata historyczna są procesem, który niesie ze sobą nieustanne zmiany i rozwój poglądów.
Umiejętności
Student potrafi dokonać krytycznej analizy różnego rodzaju obszarów wiedzy i informacji z zakresu historii XIX w. oraz ocenić ich rolę społeczną i kulturową;
Posiada umiejętność zdobywania wiedzy i poszerzania kwalifikacji badawczych w zakresie dot. obszaru historii XIX w.;
Potrafi wiązać wytwory kultury z wydarzeniami i procesami historycznymi;
Potrafi wiązać kluczowe wydarzenia historii Polski XIX w. z procesami zachodzącymi w ówczesnej Euro-pie.
Student jest świadomy znaczenia nauk humanistycznych, a szczególnie historii dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach;
Respektuje różnice poglądów historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach;
Kieruje się obiektywizmem w podejściu do przekazu historycznego. Posiada odwagę cywilną w sprzeci-wianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne.
Kryteria oceniania
W przypadku ćwiczeń:
aktywność na zajęciach (50% do oceny końcowej)
wykonanie zadań (Prezentacja programu partii politycznej działające w XIX w., Recenzja wybranego pamiętnika z XIX w., Analiza wybranego dzieła kultury polskiej XIX w. - łącznie 50%)
Egzamin
a) test wyboru
b) rozprawka na temat ujęty na liście zagadnień wcześniej dostarczonych studentom
Literatura
„Pełniący obowiązki…” Sokrates Starynkiewicz w Warszawie, oprac. A. Sołtan, Warszawa 2011;
Basiński P., Lew Tołstoj: ucieczka z raju, tł. J. Czech, Warszawa 2015;
Baszkiewicz J., Równość, Własność: rewolucje burżuazyjne, Warszawa 1981;
Belofsky N., Jak dawniej leczono, czyli plomby z mchu i inne historie, Łódź 2014;
Bocheński A., Z dziejów głupoty w Polsce, Warszawa 1988;
Bortnowski W., Wielki książę Konstanty i Joanna Grudzińska, 1981
Ciechomska M., Od matriarchatu do feminizmu, Poznań 1996.
Cisek A., Kłamstwo Bastylii, Warszawa 2010;
Cywiński B., Rodowody niepokornych, Warszawa 2010,
Czubaty J., Zasada dwóch sumień. Normy postępowania i granice kompromisu politycznego Polaków w sytuacji wyboru (1795-1815), Warszawa 2005;
Droga do niepodległości, czy program defensywny? Praca organiczna - programy i motywy, oprac. T. Kizwalter, J. Skowronek, Warszawa 1988;
Franczak S., Kobiety wyzwolone z przełomu XIX i XX w., Kraków 2016;
Grodziski S., Sejm Krajowy galicyjski 1861-1914, Kraków 2018;
Historia kultury materialnej Polski, t. VI: Od 1870 do 1918 roku, red. B. Baranowski, J. Baryś, T. Sobczak, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1979;
Historia Polski w liczbach, t. I: Państwo i społeczeństwo, Warszawa 2003;
Jakóbczyk W., Studia nad dziejami Wielkopolski w XIX w., t. 2: Dzieje pracy organicznej, Poznań 1951;
Johnson P., Intelektualiści, Warszawa 1998;
Kieniewicz S., Dramat trzeźwych entuzjastów. O ludziach pracy organicznej, Warszawa 1964;
Kizwalter T., O nowoczesności narodu. Przypadek Polski, Warszawa 1999;
Klichta J., Duchowość Chopina, Katowice 2010;
Kobieta i społeczeństwo na ziemiach polskich w XIX wieku, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 1995;
Krockow Ch., Bismarck. Biografia, Warszawa 1998;
Kronika powstań polskich 1794-1944, red. M. Michalik, Warszawa 1994;
Księża społecznicy w Wielkopolsce, red. L. Wilczyński, H. Szatkowski, t. I-IV, Gniezno 2007-2009;
Kubis B., Historia w pamiętnikach zapisana, Opole 2003.
Łepkowski T., Polska – narodziny nowoczesnego narodu 1764-1870, Poznań 2003;
Łubieński T., Bić się czy się nie bić, Warszawa 1996;
Maziarz A., Dobry i zły sąsiad. Dychotomie w dziewiętnastowiecznym obrazie Niemców i Polaków, w: Polacy-Niemcy-Ukraińcy w XIX i XX wieku, red. M. Białokur, Opole 2013, s. 28-42;
Maziarz A., Kompozytor (nie)poważny. Poczucie humoru Fryderyka Chopina, „Śląski Kwartalnik Historyczny Sobótka” 2010, t. 65, z. 4, s. 615-636;
Maziarz A., Polskie zrywy powstańcze doby niewoli narodowej – próba bilansu z perspektywy nowego wieku, w: Polskie powstania narodowe – w 85. rocznicę wybuchu III powstania śląskiego, t. 19, red. A. Wroński, Tarnowskie Góry, s. 16-29;
Mażewski L., Powstańczy szantaż. Od konfederacji barskiej do stanu wojennego, Warszawa 2004
Michałek K., Na drodze ku potędze: historia Stanów Zjednoczonych 1861-1945, Warszawa 1999;
Naród, państwo, władza. Wybór tekstów z historii polskiej myśli politycznej dla studiujących prawo, nauki polityczne i historię, red. A. Dudek, B. Szlachta, Kraków 1996;
Ogrodowska B., Medycyna tradycyjna w Polsce, Warszawa 2012;
Starynkiewicz S., Dziennik 1887-1897, Warszawa 2005;
Szkłowski W., Lew Tołstoj, tł. R. Granas, Warszawa 2008;
Szkolnictwo i oświata w Galicji 1772-1914, red. J. Dybiec, Rzeszów 2015;
Tindall G., Historia Stanów Zjednoczonych, Poznań 2002;
Tomicki J., Polska Partia Socjalistyczna 1892-1948, Warszawa 1983;
Wapiński R., Narodowa Demokracja !893-1939, Wrocław 1980;
Wielcy Polacy z Galicji i Kresów Południowo-Wschodnich, red. J. Marciak-Kozłowska, Białystok 2013;
Winkler H.A., Długa droga na Zachód. Dzieje Niemiec, t. 1: 1806-1933, Wrocław 2007;
Wojtowicz T., Społeczeństwo polskie po trzecim zaborze. Opór – przystosowanie – kolaboracja, w: Oświeceni wobec rozbiorów Polski, red. J. Grobis, Łódź 2001;
Wrzesiński W., Sąsiad czy wróg? Ze studiów nad kształtowaniem obrazu Niemca w Polsce w latach 1795-1939, Wrocław 2007;
Zahorski A., Zajewski W., Kieniewicz S., Trzy powstania narodowe, Warszawa 2006;
Żyliński L., Od Prus do Europy: szkice o tożsamości Niemców, Toruń 2014;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: