Prawdopodobieństwo i statystyka 3.1.KRK.12TX.PiS
Nazwa jednostki prowadzącej przedmiot:
Uniwersytet Opolski, Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki, Instytut matematyki i Informatyki
Kierunek Matematyka
Stopień II
Tryb: Studia Stacjonarne
Nazwisko osoby prowadzącej:
dr Zbigniew Garncarek
Wykład 15 godzin
Konwersatorium 15 godzin
Przedmiot pbowiązkowy
Wymagania formalne: brak
Wymagania wstepne: Zaliczony przedmiot Rachunek prawdopodobieństwa 1
Treści programowe
A. Problematyka wykładu.
Podstawowe rozkłady skokowe i ciągłe z przykładami zastosowań. Podstawowe wiadomości o funkcjach tworzących i charakterystycznych z zatosowaniami. Twierdzenia graniczne Moivre’a Laplace’a i centralne twierdzenie graniczne Lindeberga-Levy’ego z przykładami zastosowań z kontekstem realistycznym. Szeregi rozdzielcze i przedziały ufności z przykładami zastosowań z kontekstem realistycznym. Testowanie hipotez statystycznych.
B. Problematyka laboratorium:
Zapoznanie się z pakietem matematycznym. Opracowanie funkcji. Prezentacja graficzna danych statystycznych. Charakterystyki dużych zbiorów danych. Podstawy rachunku prawdopodobieństwa. Podstawy statystyki matematycznej: estymacja, testowanie hipotez statystycznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu podstawowych działów matematyki
Dobrze rozumie rolę i znaczenie rozumowań matematycznych
Zna najważniejsze twierdzenia z głównych działów matematyki. Zna terminologię, metodologię i najważniejsze twierdzenia rachunku prawdopodobieństwa i statystyki.
Zna wybrane techniki obliczeniowe, wspomagające pracę matematyka i rozumie ich ograniczenia. Zna wybrane pojęcia i metody statystyki i ich zastosowania.
Zna dobrze co najmniej jeden pakiet oprogramowania, służący do obliczeń symbolicznych i jeden pakiet do statystycznej obróbki danych
Posiada umiejętności konstruowania rozumowań matematycznych: dowodzenia twierdzeń, jak i obalania hipotez poprzez konstrukcje i dobór kontrprzykładów
W zagadnieniach matematycznych dostrzega struktury formalne związane z podstawowymi działami matematyki i rozumie znaczenie ich własności
Potrafi stosować podstawowe rozkłady prawdopodobieństwa w zagadnieniach praktycznych
Potrafi stosować podstawowe metody statystyki i statystycznej obróbki danych
Ppotrafi - na poziomie zaawansowanym i obejmującym matematykę współczesną - przedstawiać w mowie i na piśmie metody rachunku prawdopodobieństwa i statystyki
Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia
Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania
Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze, także w językach obcych
Kryteria oceniania
Sprawdziany pisemne i wypowiedzi ustne.
Sprawdziany z wykorzystaniem wybranych programów matematycznych i statystycznych. Konwersacja, zadania domowe.
Na ocenę dostateczną wymagane 50% punktów na każdym z cząstkowych pisemnych sprawdzianów wiadomości.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
1. J. Jakubowski, R. Sztencel, Wstęp do teorii prawdopodobieństwa;
2. R. Zieliński, Siedem wykładów wprowadzających do statystyki matematycznej;
3. Stanisława Ostasiewicz, Zofia Rusnak, Urszula Siedlecka, Statystyka elementy teorii i zadania, Wydawnictwo Aka-demii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2011
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. W. Krysicki i in., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, cz. II statystyka matematyczna
B. Literatura uzupełniająca
1. J. Koronacki, J. Mielniczuk, Statystyka.
2. W. Starzyńska „Statystyka praktyczna” PWN Warszawa 2005
3.M. Piłatowska „Repetytorium ze statystyki, PWN Warszawa 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: