Programowanie 3 3.4.KRK.12SX.PRG3
Treści programowe: Wprowadzenie do języka UML. Wybrane diagramy UML. Paradygmat programowania obiektowego. Definiowanie klas i obiektów. Definiowanie metod klas, konstruktorów i destruktorów. Pola i metody statyczne. Funkcje operatorowe. Dziedziczenie, funkcje wirtualne, polimorfizm, klasy abstrakcyjne. Szablony. Komponenty biblioteki VCL.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Posiada wiedzę z zakresu tworzenia i interpretacji podstawowych diagramów UML.
Posiada wiedzę o narzędziach umożliwiających modelowanie diagramów UML.
Zna paradygmat programowania obiektowego.
Potrafi wskazać obiektowe języki programowania i możliwości ich zastosowań.
Zna podstawowe konstrukcje programistyczne w obiektowym języku programowania.
Posiada podstawową wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania bibliotek VCL.
Umiejętności:
Potrafi tworzyć i interpretować podstawowe diagramy UML.
Potrafi dobrać narzędzie do modelowania diagramów UML i wykorzystać je do zamodelowania wybranych diagramów.
Potrafi ocenić przydatność różnych paradygmatów programowania i związanych z nimi środowisk programistycznych do rozwiązywania różnego typu problemów.
Potrafi konstruować i programować algorytmy pod kątem obiektowych języków programowania.
Potrafi stosować podstawowe techniki programistyczne w zakresie programowania obiektowego.
Potrafi projektować, implementować, testować i debugować proste programy obiektowe.
Potrafi pisać programy obiektowe w środowisku graficznym.
Jest świadomy konieczności ciągłej aktualizacji wiedzy dotyczącej języków programowania i narzędzi programistycznych.
Rozumie konieczność systematycznej pracy nad projektem informatycznym o długofalowym charakterze.
Kompetencje społeczne (postawy):
Potrafi zaplanować realizację wybranego przedsięwzięcia informatycznego i odpo-wiednio określić priorytety z tym związane.
Kryteria oceniania
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne na ogólnych zasadach określonych w programie kształcenia, a w szczególności:
A. Sposób zaliczenia
• zaliczenie z oceną (wykład)
• zaliczenie z oceną (laboratorium)
B. Formy zaliczenia
• (W) kolokwia pisemne na ocenę
• (L) zaliczenie z oceną: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru za realizację programów komputerowych i diagramów UML
C. Podstawowe kryteria
• (W) pozytywne oceny z kolokwiów;
• (L) uzyskanie pozytywnej oceny końcowej
Literatura
1. S. Wrycza, B. Marcinkowski, K. Wyrzykowski: Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych. Helion, Gliwice 2005.
2. P. Domka, Programowanie strukturalne i obiektowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2010.
3. E. Miłosz, M. Miłosz, Advanced object-oriented technology, Polish Information Processing Society, Lublin 2010.
4. J. Sharp, Microsoft Visual C#.NET, RM, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: