Macroeconomics 4.17.E.639
WYKŁADY
Podstawowe pojęcia makroekonomii (2)
System rachunków narodowych (4)
Determinanty dochodu narodowego. Zagregowany popyt i podaż z uwzględnieniem BIZ i SSE (6)
Rola państwa w gospodarce (2)
System pieniężny i polityka monetarna (4)
Fiskalizm i polityka fiskalna (4)
Wzrost gospodarczy i jego granice (2)
Inflacja (2)
Bezrobocie (2)
Cykl koniunkturalny (2)
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Lektura monograficzna
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student wie i rozumie
1. Zna pojęcia, nurty i kierunki myśli ekonomicznej dotyczące funkcjonowania gospodarki (k_W01).
2. Zna, definiuje i weryfikuje podstawowe pojęcia, kategorie, prawa i zjawiska zachodzące w gospodarce (k_W02).
3. Rozumie przebieg procesów w skali makroekonomicznej i ich znaczenie dla wszelkich zmian sytuacji podmiotów działających w gospodarce (k_W02).
4. Zna, rozumie i identyfikuje zależności ekonomiczne prowadzące do powstawania stanów równowagi i nierównowag w gospodarce w odniesieniu do różnych przedziałów czasowych i podejść teoretycznych (k_W03).
5. Zna i rozumie zasady kształtowania i stosowania polityki fiskalnej i pieniężnej. Identyfikuje i rozumie konsekwencje stosowania różnego rodzaju tych polityk dla sytuacji różnych podmiotów w państwie (k_W05).
Umiejętności: student potrafi
6. Identyfikuje i interpretuje przyczyny, przebieg i skutki zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w gospodarce. Zdobyta wiedza pozwala na analizę i rozwiązywanie problemów z zakresu makroekonomii oraz właściwą interpelację uzyskanych wyników (k_U02).
7. Poprawnie prezentować i argumentować własne pomysły i rozwiązania omawianych problemów w odniesieniu do procesów zachodzących w gospodarce (k_U03).
8. Posługuje się językiem ekonomicznym poprzez prawidłowe stosowanie terminologii ekonomicznej podczas wystąpień ustnych oraz w ramach przygotowanych prac pisemnych, tj. w esejach, projektach i podczas zaliczenia (k_U09).
Kompetencje społeczne: uczeń jest do tego gotowy
9. Ma świadomość, że krytyczna ocena jego poziomu wiedzy i umiejętności pozwala mu na doskonalenie i uzupełnianie luk, które uniemożliwiają mu pełne zrozumienie problemów poruszanych na zajęciach (k_k01).
10. Ma świadomość praktycznego wymiaru zdobywanej wiedzy i znaczenia jej praktycznego wdrożenia dla rozwiązywania problemów pojawiających się w gospodarce (k_k02).
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Wykład: egzamin pisemny (efekt 1,2,3,4)
Ćwiczenia: dwa kolokwia cząstkowe (efekt 2,3,5,7,8), aktywność i zaangażowanie podczas zajęć (6,8,9,10).
B. Podstawowe kryteria oceny
Wykład: ocena z egzaminu
Ćwiczenia: ustalenie oceny końcowej na podstawie: punktów uzyskanych z kolokwiów cząstkowych (80%), projektu (10%) oraz aktywności i postawy na zajęciach (10%).
Literatura
1. J. Sloman, D. Garratt, Introduction to economics, Pearson, Harlow 2016.
2. J. Gali, Monetary Policy, Inflation, and the Business Cycle: An Introduction to the New Keynesian Framework and Its Applications - Second Edition, Princeton Univers. Press, 2021
3. A.M. Thomas. Macroeconomics, Cambridge University Press, 2021, 9781108764919, DOI:https://doi.org/10.1017/9781108764919
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: