Matematyka 4.B.138
WYKŁADY
Algebra liniowa – przestrzeń liniowa, macierze i przekształcenia liniowe, wyznacznik macierzy, macierz odwrotna, rząd macierzy, układy równań i nierówności liniowych.
Ciągi, granica ciągu, granica funkcji, badanie ciągłości funkcji.
Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej- pochodna funkcji, zasady obliczania pochodnej, optymalizacja, badanie przebiegu zmienności funkcji.
Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej- całka nieoznaczona, całka oznaczona, całka niewłaściwa. Równania różniczkowe i różnicowe.
Elementy analizy matematycznej funkcji wielu zmiennych – granica funkcji wielu zmiennych, pochodna funkcji wielu zmiennych, ekstremum funkcji wielu zmiennych.
KONWERSATORIA
Wstęp do matematyki – elementy logiki.
Algebra liniowa – przestrzeń liniowa, macierze i przekształcenia liniowe, wyznacznik macierzy, macierz odwrotna, rząd macierzy, układy równań i nierówności liniowych. Zastosowanie macierzy w ekonomii.
Ciąg liczbowe i ich własności. Granica ciągu.
Funkcje, granica ciągu i ciągłość funkcji.
Praca kontrolna.
Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej- pochodna funkcji, zasady obliczania pochodnej, optymalizacja, badanie przebiegu zmienności funkcji. Zastosowanie pochodnych w ekonomii.
Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej- całka nieoznaczona, całka oznaczona, całka niewłaściwa. Równania różniczkowe i różnicowe. Zastosowania w zarządzaniu.
Elementy analizy matematycznej funkcji wielu zmiennych – granica funkcji wielu zmiennych, pochodna funkcji wielu zmiennych, ekstremum funkcji wielu zmiennych.
Praca kontrolna.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Słuchacz zna podstawową terminologię oraz symbole matematyczne. Potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia matematyczne oraz relacje zachodzące między nimi. Ponadto wykazuje znajomość podstawowych metod i narzędzi stosowanych w matematyce.
UMIEJĘTNOŚCI
Słuchacz potrafi stosować podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu matematyki w celu identyfikacji i rozwiązywania problemów ekonomicznych z wykorzystaniem metod matematycznych
Słuchacz potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w zakresie matematyki
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Słuchacz ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
Kryteria oceniania
Dwa sprawdziany pisemne: zestawy zadań do rozwiązania.
Aktywność i zaangażowanie na zajęciach: odpowiedź ustna: rozwiązywanie zadań z listy przy tablicy, pytania kontrolne.
Ocena podsumowująca z ćwiczeń wynika z sumy punktów za kolokwia pisemne oraz za aktywność na zajęciach.
Egzamin pisemny z rozwiązywania zadań - o ocenie decyduje ilość punktów.
Literatura
Literatura podstawowa
1. Bednarski T., Elementy matematyki w naukach ekonomicznych, Oficyna ekonomiczna, Kraków 2004.
2. Słezion D., Matematyka. Podręcznik dla studentów kierunków ekonomicznych, Sindruk, Opole 2001.
3. Chiang R. C., Podstawy ekonomii matematycznej, PWE, Warszawa 1994.
Literatura uzupełniająca
1. Matłoka M., Matematyka z elementami zastosowań w ekonomii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 2008.
2. Ostoja-Ostaszewski, Matematyka w ekonomii, Część 1 i 2, PWN, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: