Podstawy gospodarki przestrzennej 4.B.199
WYKŁADY:
Metoda kształcenia: wykład monograficzny z prezentacją multimedialną
Tematyka:
Gospodarka przestrzenna jako nauka i jako działalność praktyczna oraz jej miejsce wśród innych dyscyplin naukowych
Zmienność przestrzennych układów gospodarki.
Przegląd podstawowych teorii dotyczących gospodarki przestrzennej
Wartość terenów miejskich. Rozmieszczenie funkcji w mieście jako efekt mechanizmu renty gruntowej.
Polityka przestrzenna i jej instrumenty.
System planowania przestrzennego w Polsce i jego podstawy prawne
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania Polski.
Planowanie rozwoju i zagospodarowania przestrzennego województwa.
Gospodarka przestrzenna na poziomie lokalnym- budowa i interpretacja podstawowych dokumentów planistycznych gminy.
Problemy gospodarki przestrzennej na obszarach metropolitalnych.
Gospodarowanie przestrzenią na obszarze centrum miasta.
Tereny mieszkaniowe i ich planowanie.
Tereny przemysłowe i poprzemysłowe.
Kształtowanie systemu przyrodniczego miasta.
Systemy komunikacyjne w mieście i ich planowanie.
ĆWICZENIA:
Metoda kształcenia: Zajęcia konwersatoryjne, zadania indywidualne i grupowe z prezentacją wyników, dyskusja problemowa, analiza wybranych aktów prawnych, dokumentów źródłowych oraz materiałów kartograficznych
Tematyka:
Wprowadzenie do przedmiotu. Cele i zakres badawczy gospodarki przestrzennej.
Podmioty gospodarki przestrzennej, zakres kompetencyjny i obszary ich działania.
Przestrzeń jako przedmiot gospodarki przestrzennej. Formy użytkowania przestrzeni.
Tereny osadnicze – formy przestrzeni zurbanizowanej i ich cechy.
Fazy rozwoju miast.
Procesy suburbanizacji i dezurbanizacji – case studies.
Wartość przestrzeni. Zależność od lokalizacji, uwarunkowań przyrodniczych, przeznaczenia, sposobu zagospodarowania.
Czynniki lokalizacji produkcji.
Skutki aglomeracji i ich wpływ na kształtowanie i zagospodarowanie przestrzeni.
Struktura przestrzenna miasta. Pojęcie, płaszczyzny badania, modele.
Planowanie przestrzenne jako instrument gospodarki przestrzennej. System planowania przestrzennego w Polsce.
Narzędzia planistyczne na poziomie krajowym - komponenty przestrzenne w strategii.
Narzędzia planistyczne na poziomie regionalnym - koncepcje i audyty województw.
Narzędzia planistyczne na poziomie lokalnym (komponent przestrzenny strategii rozwoju gminy, polityka przestrzenna gminy, narzędzia wdrażające politykę przestrzenną gminy).
Narzędzia planistyczne wynikające ze specustaw planistycznych.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie– wybrane fakty, obiekty i zjawiska społeczne, ekonomiczne, przyrodnicze i techniczne oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu gospodarki przestrzennej, tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru gospodarki przestrzennej (K_W01);
2. Student zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla gospodarki przestrzennej (K_W01);
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, zna cele, zasady i wymogi planowania oraz sposoby wpływania na kształt i wartość przestrzeni (K_W02, K_W04, K_W05).
UMIEJĘTNOŚCI:
3. Posiada umiejętność stosowania podstawowych teorii i modeli gospodarki przestrzennej w celu wyjaśnienia przestrzennego zróżnicowania gospodarki i zmian w zagospodarowaniu terenu oraz strukturze przestrzennej miast (K_U01, K_U02):
4. Posiada umiejętność dokonania wielowymiarowej analizy oraz zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej z zakresu gospodarki przestrzennej i planowania przestrzennego do rozwiązywania zagadnień problemowych, w tym identyfikacji konfliktów zachodzących w przestrzeni ze wskazaniem sposobów ich rozwiązania (K_U01, K_U03):
5. Posiada umiejętność precyzyjnego wyrażania opinii, logicznego argumentowania oraz prezentacji wyników badań i prac, posługując się językiem specjalistycznym oraz wykorzystując różne formy komunikacji (K_U09, K_U10);
6. Posiada umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności (K_U10).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
7. Ma świadomość poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego doskonalenia i poszerzania kompetencji (K_K01);
8. Jest świadomy wpływu działań planistycznych na środowisko i człowieka oraz funkcjonowanie procesów przyrodniczych i gospodarczych (K_K02).
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
WYKŁAD:
ĆWICZENIA:
Praca pisemna indywidualna (ćwiczenia i prezentacje) (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8)
Kolokwium (test: pytania zamknięte i opisowe) (1, 2, 3, 4, 6, 7, 8)
Udział w dyskusji (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
WYKŁAD:
ĆWICZENIA
Ćwiczenia i prezentacje indywidualna (30%)
Ocena z testu (50%)
Ocena pozytywna – uzyskanie co najmniej 50% wartości punktów
[0-49% (2,0); 50-60% (3,0); 61-70% (3,5), 71-80% (4,0), 81-90% (4,5); 91-100% (5,0)
Udział w dyskusjach (20%)
Literatura
Domański R., Gospodarka przestrzenna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1990
Gaczek W. M., Zarządzanie w gospodarce przestrzennej, OW Branta, Bydgoszcz- Poznań 2003
Korenik S., Słodczyk J. [red], Podstawy gospodarki przestrzennej – wybrane aspekty, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2005
Słodczyk J., Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2001
Parysek J., Wprowadzenie do gospodarki przestrzennej
Zipser T., 1983, Zasady planowania przestrzennego, Wydawnictwo PWR, Wrocław
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
Ustawy ustrojowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: