Badania rynkowe i marketingowe 4.B.21.1
Marketing – funkcje, cechy, zastosowanie
Pojęcie i istota badań, klasyfikacja badań
Badania marketingowe a proces decyzyjny. Formułowanie problemu i hipotez badawczych
Proces i procedura badawcza
Metody doboru próby do badań
Pomiar jako podstawa gromadzenia danych
Skalowanie jedno- i wielowymiarowe
Metody gromadzenia danych ze źródeł wtórnych oraz pomiaru ankietowego
Metody gromadzenia danych ze źródeł pierwotnych (metody ankietowy, wywiady, obserwacje, eksperymenty)
Badania lojalności wobec marki
Badanie satysfakcji klienta
Metody ustalania cen
Modele preferencji nabywców
Proces i procedura segmentacji rynku
Metody badania efektywności reklamy
Metody doboru i ocena efektywności kanałów dystrybucji
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2023/24-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. znaczenie badań marketingowych dla funkcjonowania przedsiębiorstw (K_W14).
2. metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisywać zjawiska, procesy, podmioty, struktury i instytucje ekonomiczne (K_W06)
3. metody i narzędzia stosowane w badaniach rynkowych i marketingowych (K_W09)
Umiejętności: student potrafi
4. pozyskiwać dane pierwotne i wtórne do analizowania zjawisk i procesów rynkowych (k_U01).
5. prezentować wyniki badań rynkowych oraz argumentować pomysły rozwiązania problemów rynkowych (k_U03).
6. dobrać i zastosować odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązania problemu w sferze zarządzania (k_U13)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
7. przygotowania wytycznych do badań, tak by w przypadku braku możliwości samodzielnego przeprowadzenia badania zlecić je podmiotom zewnętrznym, a także do rozwijania umiejętności pracy w grupie (np. przy opracowywaniu kwestionariusza (k_K03).
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Ćwiczenia:
kolokwium składające się z zadań problemowych (efekty 1)
Zadania cząstkowe – rozwiązywanie zadań problemowych w grupach 2-3 osobowych z wykorzystaniem oprogramowania excel i/lub statistica
Projekt grupowy – przeprowadzenie badań ankietowych wraz z przygotowaniem raportu z badania (efekty 2,3,4,5,6)
Aktywność i postawa podczas zajęć (7).
Egzamin:
Pisemny, składający się z pytań problemowych
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie: testu zaliczeniowego (40%), projektu grupowego (50%) i aktywności i postawy podczas zajęć (10%),
Literatura
Badania marketingowe wobec nowych trendów w otoczeniu, red. Nauk. Mazurek-Łopacińska K., Sobocińska M., UE Wrocław 2020
Kauf S., Tłuczak A., Metody i techniki badań ankietowych na przykładzie zachowań komunikacyjnych opolan, Opole 2013
Kauf S., Tluczak A., Badania rynkowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw, Warszawa, Difin 2015
Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. Redakcja D. Maison, A. Noga - Bogomilski, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007
Kauf S., Badania rynkowe w sferze marketingu i logistyki, UO Opole 2004
Więcek-Janka, Badania marketingowe. Pojęcia, metody, narzędzia, Wyd. Politechniki Poznańskiej 2020
Glinka B., Czakon W., Podstawy badań jakościowych, PWE, Warszawa 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: