Zarządzanie 4.B.391.2
W ramach wykładów omawiane są następujące bloki tematyczne:
1. Organizacja jako nauka – nurty, szkoły, podejścia, metafory w organizacji.
2. Organizacja – jej istota; systemowe podejście do organizacji; sprawność organizacji.
3. Otoczenie organizacji; cykl życia organizacji.
4. Struktura organizacyjna – zasady budowy, rodzaje struktur, wybór struktury.
5. Koncepcja organizacji twórczej.
6. Funkcje zarządzania, podejmowanie decyzji w zarządzaniu.
7. Przywódca, przywództwo, władza organizacyjna, teorie przywództwa.
8. Zachowania ludzi w organizacjach; teorie motywacji.
9. Zarządzanie zmianami w organizacji – typy zmian, projektowanie zmian.
10. Zarządzanie międzykulturowe – modele międzykulturowej interakcji, wymiary kultur narodowych.
W ramach ćwiczeń omawiane są następujące bloki tematyczne:
1. Przedmiot badań, perspektywa badawcza, metodologia i źródła zasileń nauk o organizacji i zarządzaniu; funkcje przedsiębiorstwa i zarządzania.
2. Historia idei zarządzania - nurty, szkoły, podejścia, perspektywy w zarządzaniu.
3. Partycypacja w zarządzaniu.
4. Sytuacyjne i systemowe podejście do organizacji, systemowe modele organizacji.
5. Cele organizacji - istota planowania, typy planów, strategie organizacji, formułowanie strategii, zarządzanie w kontekście globalnym.
6. Elementy procesu kadrowego.
7. Struktury organizacyjne – pomiar, projektowanie i doskonalenie.
8. Decyzje w organizacji – techniki wspomagające podejmowanie decyzji, twórcze rozwiązywanie problemów.
9. Jednostka w organizacji – techniki zwiększania poziomu motywacji pracowników na tle różnych teorii motywacji.
10. Grupa w organizacji – grupa jako system społeczny, typy grup w organizacjach, determinanty funkcjonowania i skuteczności grup w organizacjach.
11. Przełożony w organizacji – przywództwo jako proces oddziaływania, przywództwo transformacyjne, duchowe, etyczne, charyzmatyczne.
12. Technologia i kontrola w organizacji - istota i typy technologii, funkcje i rodzaje kontroli, nadzór nad organizacjami, ideologia w organizacjach.
13. Społeczna odpowiedzialność organizacji i koncepcja interesariuszy.
14. Efektywność funkcjonowania organizacji – pomiar, uwarunkowania.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student dzięki uczestniczeniu w zajęciach powinien:
- znać prawidłowości rządzące w świecie organizacji,
- dysponować wiedzą na temat zachowań człowieka i grup w organizacji,
- posiąść umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk zachodzących w organizacjach,
- wykorzystywać zdobytą wiedzę w celu rozwiązywania problemów napotykanych się w organizacjach,
- znać historyczne i kulturowych uwarunkowania zarówno praktyki, jak i teorii zarządzania,
- dostrzegać społeczne skutki działań podejmowanych w organizacji.
Kryteria oceniania
studium przypadku, prezentacja multimedialna, pytania otwarte, dyskusja, zaliczenie pisemne
Literatura
1. S. Sokołowska, Organizacja i zarządzanie. Ujęcie teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2009
2. L. J. Krzyżanowski, O podstawach kierowania organizacjami inaczej: paradygmaty, metafory, modele, filozofia, metodologia, dylematy, trendy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999
3. Zarządzanie. Teoria i praktyka, pod red. A. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013
4. G. Morgan, Obrazy organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002
5. M. Bielski, Organizacja. Istota, struktura, procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001
6. R. W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018
7. A. Koźmiński, D. J. Jemielniak, D. Latusek-Jurczaj, Zasady zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: