Zarządzanie zasobami ludzkimi 4.B.414.2
1. Wprowadzenie do przedmiotu, przedstawienie obszaru, jakim się zajmuje, omówienie literatury oraz zasad zaliczenia. Wyjaśnienie podstawowych pojęć.
2. Składniki otoczenia funkcji personalnej. Modele organizacyjne w sferze zarządzania zasobami ludzkimi.
3. Proces i instrumentarium zarządzania zasobami ludzkimi. Podstawowe kategorie własności a zarządzanie zasobami ludzkimi. Analiza podstawowych obszarów zadaniowych w sferze zarządzania zasobami ludzkimi.
4. Wykazanie roli planowania w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi. Budowanie modeli kompetencyjnych w odniesieniu do planowania zasobów ludzkich w organizacji
5. Rekrutacja pracowników, dobór kandydatów i wprowadzenie ich do pracy. Zaprojektowanie procesu rekrutacyjno-selekcyjnego. Wykorzystanie w ramach tego procesu modeli kompetencyjnych.
6. Motywowanie materialne i niematerialne. Wykorzystanie teorii motywacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Konstruowanie systemów motywacyjnego.
7. Ocenianie pracowników (zasady, kryteria, techniki, ryzyko). Przygotowanie zestawu kryteriów, będących podstawą oceny.
8. Doskonalenie pracowników (aparatura pojęciowa, rodzaje, techniki, korzyści).
9. Rozwój karier pracowników (podstawowe pojęcia, kierowanie i zarządzanie karierą, etapy rozwoju, strategie). Planowanie ścieżek karier.
10. Kształtowanie warunków i stosunków pracy.
11. Derekrutacja (podstawowe pojęcia, typy zwolnień i odejść pracowników, rola organizacji związkowych, outplacement). Outsourcing – propozycje alternatyw dla omawianej organizacji.
12. Kultura organizacyjna w zarządzaniu zasobami ludzkimi.
13. Zjawisko wypalenia zawodowego i sposoby przeciwdziałania.
14. Wyzwania współczesnego zarządzania zasobami ludzkimi. Podsumowanie.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. w zaawansowanym stopniu zasady oraz narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji oraz znaczenie
jednostki w realizacji celów organizacji (k_W09).
Umiejętności: student potrafi
2. diagnozować i rozwiązywać problemy związane z podstawowymi funkcjami zarządzania: planowaniem,
organizowaniem, motywowaniem, kontrolą i koordynacją (k_U06).
3. planować, komunikować się i organizować pracę – indywidualną podejmując samodzielnie decyzje oraz w
zespole pełniąc w nim różne role (k_U19).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz do podejmowania samokształcenia i aktualizacji
wiedzy przez całe życie (k_K01)
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone w oparciu o gamifikację (game-based learning). W ramach gry Studenci gromadzą punkty, na podstawie których wystawione zostaną oceny końcowe.
W ramach zajęć Studenci będą mieli możliwość wyboru spośród wielu rodzajów zadań i aktywności. Uzyskiwane rezultaty będą podlegały ocenie merytorycznej. Każdy Student będzie miał możliwość bieżącego wglądu do aktualnego stanu dorobku.
Szczegóły gry będą prezentowane na pierwszych zajęciach w semestrze.
Literatura
1. C.G. Ramachandra, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Nasza Wiedza, 2020.
2. D. Lewicka, Zarządzanie kapitałem ludzkim a zaangażowanie pracowników, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2019.
2. Zarządzanie kadrami, pod. red T. Listwana, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2004.
3. M. Armstrong, S. Taylor, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
4. T. Oleksyn, Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
5. A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa 2008.
6. A. Lipka, Inwestycje w kapitał organizacji w okresie koniunktury i dekoniunktury, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2010.
7. J. Strużyna, Rozwój zarządzania zasobami ludzkimi, Wydawnictwo AE im. Karola Adamieckiego, Katowice 2008.
8. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Uwarunkowania-Instrumenty-Trendy, red. naukowa R. Oczkowska, PWN Warszawa 2019.
9. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Wybrane aspekty, red. nauk. M. Tomczak, B. Krawczyk-Bryłka, Difin Warszawa 2017.
10. M. Gableta, Człowiek i praca w zmieniającym się przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2003.
11. Praktyka kierowania, pod red. D. M. Steward, PWE, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: