Badania naukowe 4.B.435
Treść zajęć:
• Ekonomia jako dyscyplina naukowa (definicja, przedmiot i zakres badań, struktura nauk ekonomicznych, dyscypliny pokrewne i „usługowe”, metody badan w ekonomii, ekonomia pozytywna a ekonomie normatywne, oceny i wartościowanie w ekonomii, problemy etyki a ekonomia, prawda a precyzja w ekonomii)
• Problemy naukowe (istota, formułowanie problemu naukowego, struktura i klasyfikacja problemów naukowych, istota i formułowanie hipotez naukowych, twierdzenia naukowe jako rezultat badań, wartość naukowa twierdzeń,
• Wybrane metody rozwiązywania problemów naukowych (klasyfikacja metod naukowych, metody ilościowe, metody jakościowe, metody statystyczne)
• Pomiar kategorii ekonomicznych,
• Metody statystyczne analizy zjawisk masowych (ekonomicznych), modelowanie wybranych zależności ekonomicznych.
• Przykładowe problemy naukowe i ich rozwiązywanie (analiza zróżnicowania dochodów gospodarstw domowych w Polsce, przestrzenne zróżnicowanie bezrobocia, itp.),
• Formułowanie tematów prac magisterskich jako problemów naukowych,
• Koncepcje prac magisterskich.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2024/25-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
1 Słuchacz zna i rozumie podstawowe procesy makroekonomiczne oraz narzędzia sterowania tymi procesami
2 Słuchacz ma wiedzę o równowadze i nierównowadze gospodarczej, zmianach, przyczynach, przebiegu i konsekwencjach ich wystąpienia.
3 Słuchacz zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmu rynkowego i jego zależności funkcjonalne i aspekty makroekonomiczne
UMIEJĘTNOŚCI
1 Słuchacz potrafi właściwie analizować przyczyny, przebieg i formułować wnioski na płaszczyźnie makroekonomicznej w oparciu o znane modele teoretyczne.
2 Słuchacz potrafi w sposób precyzyjny, zrozumiały wypowiadać się na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu makroekonomii, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku ekonomii jak i powiązanych z nią dyscyplin nauki.
3 Słuchacz posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1 Słuchacz ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
2 Słuchacz potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności z zakresu makroekonomii.
Kryteria oceniania
sem 2. referat; temat pracy magisterskiej (sformułowanie i charakterystyka problemu naukowego, pytanie badawcze, plan pracy);
sem 3. Przygotowanie danych statystycznych do pracy magisterskiej i opis zastosowanej metodyki ich opracowania)
Literatura
M. Blaug, Metodologia ekonomii, PWN, 1995
H. Kassyk-Rokicka, Mierniki statystyczne, PWE, 2011
T. Mayer, Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN, 1995,
F. Neal, R. Stone, Proces budowy modeli ekonomicznych, PWN,1982
K. Dopfer, red. Ekonomia w przyszłości, PWN, 1982
M. Słąwńska, H. Witczak, Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych, PWE, 2012
S. Stachak, Wstęp do metodologii nauk ekonomicznych, KiW,1997
Statystyka społeczna, red. nauk. T. Panek, PWE, 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: