Ekonomika przedsiębiorstwa 4.B.58.2
WYKŁADY:
1. Przedmiot ekonomiki przedsiębiorstwa. Miejsce i rola ekonomiki przedsiębiorstwa w systemie nauk społecznych. Ekonomika przedsiębiorstwa a zarządzanie przedsiębiorstwem
2. Racjonalność i efektywność w działalności gospodarczej przedsiębiorstw.
3. Typologia przedsiębiorstw. Kryteria wyboru formy prawno- organizacyjnej prowadzenia działalności.
4. Zakładanie przedsiębiorstwa. Wybór profilu działalności i pola asortymentowego produktów (PKD, PKWiU)
5. Ekonomika wykorzystania zasobów przedsiębiorstwa
6. Ekonomika kosztów i finansów przedsiębiorstwa
7. Warunki rozwoju współczesnych przedsiębiorstw – pomiar i ocena efektywności działalności przedsiębiorstwa
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
p-W-1 Student zna i omawia w zaawansowanym stopniu istotę prowadzenia działalności gospodarczej w sposób racjonalny i efektywny
p-W-2 Student definiuje i objaśnia główne problemy zakładania przedsiębiorstw i gospodarowania jego zasobami z punktu widzenia rozwiązywania ekonomicznych problemów rozwoju
UMIEJĘTNOŚCI
p-U-1 Student potrafi identyfikować ekonomiczne zasady prowadzenia działalności gospodarczej oraz interpretować podstawowe zasoby, zjawiska i procesy w przedsiębiorstwie
p-U-2 Student potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej ekonomicznych aspektów prowadzenia działalności gospodarczej
Kryteria oceniania
WYKŁAD (zaliczenie na ocenę): praca pisemna – pytania otwarte/pytania testowe/prace projektowe; dopytania ustne
ĆWICZENIA (średnia ważona ocen wynikająca z ocen formujących F1- F4)
F1 prace pisemne: pytania otwarte/test/zadania obliczeniowe i analityczne (60%)
F2 analiza przypadków (indywidualnie i/lub grupowo) – 15%
F3 przygotowanie zadania projektowego i jego prezentacja (10%)
F4 aktywność i zaangażowanie na zajęciach (15%)
Literatura
1. Duraj J., Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.
2. Ekonomika przedsiębiorstw, red. J. Engelhardt, CeDeWu, Warszawa 2011.
3. Engelhardt J., Zasady oceny działalności gospodarczej przedsiębiorstw, CeDeWu, Warszawa 2012.
4. Podstawy ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, red. J. Kortan, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 1997.
5. Pomiar i ocena procesów kreowania wartości w badaniu efektywności przedsiębiorstwa, red. R. Borowiecki, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2010.
6. Żelichowska M., Ekonomika przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: