Zrównoważona konsumpcja 4.B.747
Opis (zakres tematów):
WYKŁAD:
1. Trendy w zachowaniach współczesnych konsumentów – konsumpcjonizm a konsumpcja zrównoważona
2. Uwarunkowania zachowań konsumenta
3. Znaczenie konsumpcji w rozwoju społeczno-gospodarczym. Konsumpcja wobec megatrendów rozwoju społecznego.
4. Pomiar zrównoważonej konsumpcji
5. Zrównoważona konsumpcja a marnotrawstwo zasobów
6. Działania Unii Europejskiej na rzecz zrównoważonej konsumpcji w ramach dokumentów strategicznych i programowcyh
7. Sharing economy jako ważny trend w obszarze zrównoważonej konsumpcji
8. Rolnictwo ekologiczne jako czynnik rozwoju zrównoważonej konsumpcji
9. Certyfikacja produktów żywnościowych w aspekcie zrównoważonej konsumpcji.
ĆWICZENIA
1. Konsumpcja a Globalne cele zrównoważonego rozwoju
2. Uwarunkowania zachowań konsumenta
3. Znaczenie konsumpcji w rozwoju społeczno-gospodarczym. Konsumpcja wobec megatrendów rozwoju społecznego
4. Koncepcja konsumpcji zrównoważonej
5. Zrównoważone zakupy jako element budowania społeczeństwa zasobooszczędnego
6. Świadomość konsumentów i brak wiedzy jako bariera wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju
7. Znaczenie rozwoju technologii w zrównoważonej konsumpcji ( appki, programy)
8. Zrównoważona konsumpcja a marnotrawstwo zasobów
9. Działania Unii Europejskiej na rzecz zrównoważonej konsumpcji w ramach dokumentów strategicznych i programowcyh
10. Sharing economy jako ważny trend w obszarze zrównoważonej konsumpcji
11. Rolnictwo ekologiczne i rozwoju zrównoważonej konsumpcji
12. Certyfikacja produktów żywnościowych w aspekcie zrównoważonej konsumpcji.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Profil kształcenia
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. znaczenie konsumpcji w rozwoju społeczno-gospodarczym w tym zwłaszcza negatywne skutki konsumpcjonizmu (K_W09)
2. przyczyny, skalę i konsekwencje decyzji podejmowanych przez podmioty rynkowe w sferze konsumpcji (K_W04)
Umiejętności: student potrafi
3. na konkretnych przykładach dokonać umiejętnej analizy rozbieżności pomiędzy typowymi zrachowaniami konsumentów a pożądanym kierunkiem zmian w kontekście wymogów zrównoważonego rozwoju (K_U04)
4. obserwować i wnioskować na podstawie oceny zjawiska i procesów dotyczące różnorodnych aspektów w odniesieniu do konsumpcji zrównoważonej, jej podstawowych elementów składowych takich jak jakość życia, konsumpcja racjonalna i racjonalne zachowania konsumentów, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
instytucji. Student potrafi również wyrażać opinię na temat problemów ekonomicznych i środowiskowych związanych z nadmierną konsumpcją dóbr i usług (K_U02)
5. współdziałać z innymi w realizacji prac zespołowych, w tym koordynować te prace (K_U09)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
6. wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności zastosowania jej w praktyce w celu uzupełnienia i doskonalenia kwalifikacji (K_K04)
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
WYKŁAD:
Kolokwium zaliczeniowe (pytania testowe, pytania otwarte), (efekty: 1,2)
ĆWICZENIA
Praca zespołowa, projekty grupowe (efekty: 3,4,5,6)
Praca indywidualna ( efekty: 3,4)
Udział w dyskusji (efekty: 6)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
WYKŁAD:
Ocena pozytywna – uzyskanie co najmniej 51% wartości punktów
[0-50% (2,0); 51-60% (3,0); 61-70% (3,5), 71-80% (4,0), 81-90% (4,5); 91-100% (5,0)
ĆWICZENIA
Praca pisemna indywidualna (30%)
Praca zespołowa (projekt) (30%)
Udział w dyskusjach (40%)
Literatura
A. Literatura podstawowa
Kiełczewski Dariusz, Konsumpcja a perspektywy zrównoważonego rozwoju, Białystok 2008
Dąbrowska Anna i in., Kompetencje konsumentów, PWE, Warszawa 2015
Pieńkowski Dariusz i in., Zrównoważona konsumpcja. Wyzwanie dla społeczeństwa w dobie globalizacji, 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: