Funkcjonowanie rynku 4.B.78.1
WYKŁADY
Miejsce rynku w procesach gospodarowania – istota i mechanizm funkcjonowanie rynku, procesy konkurencyjne i negocjacyjne .Kryteria klasyfikacji i właściwości wybranych rynków
Segmentacja rynku – korzyści wynikające z podziału rynku – przykłady segmentacji na polskim rynku
Instrumenty i rodzaje konkurencji na rynku- źródła przewagi konkurencyjnej ,formy oraz intensywność konkurencji
Analiza rynku – metody i wskaźniki prognozowania popytu.
Konsument jako podmiot działań rynkowych - cechy współczesnego konsumenta, typologia konsumentów w Polsce i ich charakterystyka
Mobilność podmiotów na rynku a formy rynku- bariery wejścia i wyjścia z rynku. Działania odwetowe konkurentów.
Rola i znaczenie interwencjonizmu państwowego na rynku - instrumenty oraz rodzaje interwencjonizmu państwowego
ĆWICZENIA
Analiza porównawcza ( rynek konsumpcyjny- rynek instytucjonalny)
Analiza SWOT – studium przypadku.
Analiza cyklu życia – fazy rozwojowe rynku- rodzaj konkurencji.
Procedura segmentacji rynku – przykłady segmentów.
Powtarzalność zakupów. Analiza preferencji i upodobań nabywców.
Udział przedsiębiorstwa w rynku. Liderzy rynkowi .
Obszary badań rynkowych i marketingowych. – wykorzystywanie informacji i wiedzy o rynku w realizacji celów i zaspokajaniu potrzeb nabywców.
Mierniki siły relacji na rynku. Pomiar efektów i działań na rynku.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
p-W-1 Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu funkcjonowania rynku. Zna zasady zarządzania przedsiębiorstwem zorientowanym na potrzeby konsumenta.
UMIEJĘTNOŚCI
p-U-1 Student potrafi formułować, analizować i rozwiązywać złożone problemy pojawiające się w zakresie orientacji rynkowej.
p-U-2 Student potrafi stosować metody prognozowania popytu na rynku.
Kryteria oceniania
WYKŁADY
Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
ĆWICZENIA
F1 projekt grupowy 30 %
F2 projekt indywidualny 70%
Ocena podsumowująca: F1+ F2
Literatura
1. W. Wrzosek, Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa 2002
2. M. Chłodnicki, Jak przyciągnąć, zadowolić i zatrzymać klientów, PWN, Warszawa 2018
3. M. Lutostański, A. Łebkowska, M. Protasiuk, Badania rynku, PWN, Warszawa 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: