Gospodarowanie kapitałem ludzkim 4.B.93
WYKŁADY
1. Wprowadzenie do przedmiotu, przedstawienie obszaru, jakim się zajmuje, omówienie literatury oraz zasad zaliczenia.
2. Wyjaśnienie podstawowych pojęć. Koncepcja kapitału ludzkiego i jej geneza, kapitał ludzki a kapitał społeczny.
3. Proces i instrumentarium gospodarowania kapitałem ludzkim, powiązania z pozostałymi funkcjami organizacji.
4. Wykazanie roli planowania w obszarze gospodarowania kapitałem ludzkim.
5. Rekrutacja pracowników, dobór kandydatów i wprowadzenie ich do pracy. Wykorzystanie modeli kompetencyjnych. Pokazanie lokalizacji działania w systemie ERP MS Dynamics.
6. Motywowanie pracowników – formy i narzędzia motywacji. Pokazanie lokalizacji działania w systemie ERP MS Dynamics.
7. Ocenianie pracowników (zasady, kryteria, techniki, ryzyko).
8. Rozwój kapitału ludzkiego w organizacji.
9. Kształtowanie warunków i stosunków pracy.
10. Derekrutacja (podstawowe pojęcia, typy zwolnień i odejść pracowników, rola organizacji związkowych, outplacement).
ĆWICZENIA
1. Analiza podstawowych obszarów zadaniowych w sferze zarządzania zasobami ludzkimi.
2. Budowanie modeli kompetencyjnych w odniesieniu do planowania zasobów ludzkich w organizacji.
3. Jak zbudować dobry zespół?
4. Poznawanie i usuwanie barier komunikacyjnych.
5. Zaprojektowanie procesu rekrutacyjno-selekcyjnego. Wykorzystanie w ramach tego procesu modeli kompetencyjnych. Wykorzystanie działań w systemie ERP MS Dynamics.
6. Wykorzystanie teorii motywacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Wykorzystanie działań w systemie ERP MS Dynamics.
7. Konstruowanie systemów wynagrodzeń.
8. Przygotowanie zestawu kryteriów, będących podstawą oceny.
9. Planowanie ścieżek karier.
10. Kształtowanie warunków i stosunków pracy.
11. Wpływ kultury organizacyjnej na gospodarowanie kapitałem ludzkim.
12. Zjawisko wypalenia zawodowego i sposoby przeciwdziałania.
13. Kiedy zwolnienia są konieczne - jak zwalniać a jakich procederów unikać?
14. Outsourcing – propozycje alternatyw dla omawianej organizacji.
15. Gospodarowanie kapitałem ludzkim – wyzwania współczesności (rynki pracy, ewolucja charakteru pracy, społeczna odpowiedzialność). Podsumowanie.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2023/24-Z: 1. Mendryk I., Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowej przestrzeni fizycznej i społecznej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021.
2. Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
3. Zarządzanie kadrami, pod. red T. Listwana, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2004.
4. Zarządzanie talentami. Teoria dla praktyki zarządzania zasobami ludzkimi, pod red. T. Ingram, PWE, Warszawa 2011.
| Ogólnie: 1. Mendryk I., Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowej przestrzeni fizycznej i społecznej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021.
2. Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
3. Zarządzanie kadrami, pod. red T. Listwana, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2004.
4. Zarządzanie talentami. Teoria dla praktyki zarządzania zasobami ludzkimi, pod red. T. Ingram, PWE, Warszawa 2011.
|
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: obowiązkowe | Ogólnie: obowiązkowe obowiązkowe |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. ekonomiczne, prawne i etyczne zasady oraz uwarunkowania podejmowania decyzji w obszarze gospodarowania kapitałem ludzkim (k_W10).
Umiejętności: student potrafi
2. obserwować, wyciągać wnioski oraz formułować i prezentować opinie na temat problemów ekonomicznych w sferze gospodarowania zasobami ludzkimi (k_U04).
3. planować i organizować pracę indywidualną, współdziałać z innymi w realizacji prac zespołowych, w tym koordynować te prace (k_U09).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. proponowania rozwiązań problemów poznawczych i praktycznych z zakresu ekonomii oraz przewidywania ich skutków, a w przypadku trudności z samodzielnym wskazaniem rozwiązania (k_K03).
5. dbania o etos zawodu, w tym odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz identyfikowania i rozstrzygania etycznych dylematów związanych z wykonywaniem zawodu (k_K06).
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekt 1);
Zadania grupowe (efekty 2,3)
Aktywność i postawa podczas zajęć (efekty 4,5).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
WYKŁADY
1. ocena z kolokwium sprawdzającego zdobytą przez studentów wiedzę oraz umiejętność jej zastosowania do analizy, interpretacji i rozwiązywania problemów praktycznych (80%),
2. aktywność studenta podczas wykładów, przejawiająca się poprzez przygotowanie, udział w dyskusji, samodzielne formułowanie pytań dotyczących omawianego tematu, analizę studiów przypadków itp. (20%).
ĆWICZENIA:
1. zadania grupowe realizowane podczas zajęć (70%),
2. aktywność i zaangażowanie na zajęciach (20%),
3. aktywności dodatkowe, nieobowiązkowe (10%).
Literatura
1. Jamka B., Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasób czy kapitał. Od zarządzania kompetencjami do zarządzania różnorodnością, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011.
2. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Podręcznik, Król H., redakcja naukowa Ludwiczyński A., PWN, Warszawa 2010.
3. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego w organizacji, H. Król, A. Ludwiczyński, PWN, Warszawa 2010.
4. Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2017.
5. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa 2008.
6. Lipka A., Inwestycje w kapitał organizacji w okresie koniunktury i dekoniunktury, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2010.
W cyklu 2023/24-Z:
1. Jamka B., Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasób czy kapitał. Od zarządzania kompetencjami do zarządzania różnorodnością, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: