Konwersatorium z metodyki pisania pracy 5-DR-KON
1. Cechy charakterystyczne pracy naukowej.
2. Tworzenie różnych form prac naukowych: sprawozdanie, streszczenie, poster, recenzja, raport, artykuł naukowy, artykuł popularnonaukowy, publikacja naukowa w Internecie, hasło encyklopedyczne, itp.
3. Praca dyplomowa.
3.1. Wybór tematu.
3.2. Zbieranie materiału.
3.3. Opracowanie materiału.
3.4. Plan pracy.
3.4. Techniki tworzenia.
4. Poszczególne części pracy.
4.1. Wstęp.
4.2. Konstrukcja innych jednostek pracy.
4.3. Zakończenie.
5. Strona formalna pracy.
6. Techniki konstrukcji przypisów i bibliografii.
7. Problematyka typograficzna i wydawnicza.
8. Problemy prawne i etyczne pracy naukowej.
Rodzaj przedmiotu
seminaria dyplomowe
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii (TD_W01, P8S_WG).
Zna i rozumie metodologię badań naukowych w teologii (TD_W03, P8S_WG).
UMIEJĘTNOŚCI:
Potrafi definiować cel i przedmiot badań teologicznych oraz formułować hipotezę badawczą w dziedzinie teologii (TD_U02, P8S_UW).
Potrafi rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze w dziedzinie teologii orz twórczo je stosować (TD_U03, P8S_UW).
Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych (TD_U04, P8S_UW).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii (TD_K01, P8S_KK).
Jest gotów do prowadzenia badan teologicznych w sposób samodzielny (TD_K08, P8S_KR).
Jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej (TD_K09, P8S_KR).
Kryteria oceniania
Ocena jest składową: obecności na zajęciach, aktywności doktoranta, terminowego realizowania zadawanych prac seminaryjnych, postępów w redagowaniu pracy dyplomowej, uczestnictwa w pracach organizacyjno-zespołowych katedry, sympozjach oraz skutecznej aktywności edytorsko-wydawniczej.
OCENA NIEDOSTATECZNA. Wiedza: doktorant nie potrafi odróżnić pracy naukowej od innych form przekazu treści teologicznych. Umiejętności: doktorant nie potrafi definiować celu ani przedmiotu badań teologicznych ani formułować hipotezy badawczej w dziedzinie teologii. Kompetencje społeczne: doktorant nie jest gotowy do do krytycznej oceny dorobku teologii ani do samodzielnego prowadzenia badań teologicznych.
OCENA DOSTATECZNA: Wiedza: doktorant potrafi odróżnić pracę naukową od innych form przekazu treści teologicznych. Umiejętności: doktorant potrafi definiować cel i przedmiot badań teologicznych oraz formułować hipotezy badawcze w dziedzinie teologii. Kompetencje społeczne: doktorant jest gotowy do do krytycznej oceny dorobku teologii i do samodzielnego prowadzenia badań teologicznych.
OCENA DOBRA: doktorant posiada wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne wystarczające do oceny dostatecznej i dodatkowo:
Wiedza: doktorant rozumie i zna światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne teologii. Umiejętności: potrafi rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze w dziedzinie teologii. Kompetencje społeczne: doktorant jest gotów do respektowania zasad własności intelektualnej.
OCENA BARDZO DOBRA: doktorant posiada wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne wystarczające do oceny dostatecznej i dobrej oraz dodatkowo: Wiedza: doktorant w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie szczegółowe zagadnienia teologii. Umiejętności: doktorant potrafi twórczo stosować metody, techniki i narzędzia badawcze w dziedzinie teologii oraz potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych. Kompetencje społeczne: doktorant jest gotowy do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
Bielecki J. E., Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne, Kraków 1993.
Eco U., Jak pisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tł. Jurkowlaniec G., Warszawa 2007.
Kolman R., Zdobywanie wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje), Bydgoszcz-Gdańsk 2004.
Kuziak M., Rzepczyński S., Jak dobrze napisać: opowiadanie… pracę magisterską, Warszawa 2002.
Majka J., Metodologia Nauk Teologicznych, Wrocław 1981.
Napiórkowski St. C., Jak uprawiać teologię, Wrocław 2002.
Szymik J. i in., Mały Teolog 2. Poradnik dla piszących prace naukowe, Katowice 2007.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Dziewońska E., Kraków 2013.
Pollak P., Jak wydać książkę, Wrocław 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: