Teologia dogmatyczna: Teologia wiary 5.1.0.0.1.059.c
1. Formy zakwestionowania wiary: ateizm, agnostycyzm, konsumpcjonizm
2. Credo Kościoła: symbole wiary
3. Chrześcijańskie: fides quae
4. Chrześcijańskie fides quae a treści indywidualnych wyznań wiary
5. Wiara wielu a credo Kościoła: możliwe relacje
6. Wiara jako zintegrowany akt ludzki
7. Analiza triady teologicznej: credere Deum; - Deo; - in Deum
8. Rozumność aktu wiary
9. Wolność aktu wiary
10. Cud jako motyw aktu wiary
11. Świadectwo chrześcijańskiego życia jako motyw aktu wiary
12. Świętość życia jako motyw aktu wiary
13. Miłość jako motyw aktu wiary
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową
wiedzę z zakresu teologii wiary – TMA_W05; P7S_WG
W2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej – TMA_W06; TMA_W06
W3. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych – TMA_W07; P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI
U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza
analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów – TMA_U02; P7S_UW
U2. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii – TMA_U03; P7S_UW
U3. posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych – TMA_U04; P7S_UW.
KOMPETENCJE
K1. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny – TMA_K02; P7S_KR
K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO
K3. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii – TMA_K08; P7S_KR
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
• zaliczenie ustne
B. Kryteria oceniania:
• ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie posiada uporządkowanej, prowadzącej do specjalizacji wiedzy z zakresu teologii wiary
W2. nie posiada uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej
W3. nie posiada uporządkowanej prowadzącej do specjalizacji, szczegółowej wiedzy z zakresu innych dyscyplin teologicznych
UMIEJETNOSCI
U1. nie posiada umiejętności badawczych w zakresie teologii
U2. nie posiada podstawowych umiejętności badawczych w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii U3. nie posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych
KOMPETENCJE
K1. nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, nie potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności
K2. nie ma świadomość złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
K3. nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii
• ocena dostateczna
WIEDZA
W1. Student posiada słabo uporządkowaną, prowadzącą do specjalizacji wiedzy z zakresu teologii wiary
W2. posiada ograniczoną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej
W3. posiada słabo uporządkowaną prowadzącą do specjalizacji, szczegółowej wiedzy z zakresu innych dyscyplin teologicznych
UMIEJĘTNOŚCI
U1. posiada ograniczone umiejętności badawcze w zakresie teologii
U2. posiada niektóre podstawowe umiejętności badawczych w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii
U3. posiada pewne umiejętności interpretowania podstawowych źródeł teologicznych
KOMPETENCJE
K1. rozumie w zawężonym zakresie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, nie potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności
K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości
K3. interesuje się niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii
• ocena dobra
WIEDZA
W1. Student ma uporządkowaną prowadzącą do specjalizacji, szczegółową
wiedzę z zakresu teologii wiary
W2. ma uporządkowaną prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej
W3. ma uporządkowaną prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych
UMIEJETNOSCI
U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza
analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych
U2. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii
U3. posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych
KOMPETENCJE
K1. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności
K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
K3. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii
• ocena bardzo dobra
W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową
wiedzę z zakresu teologii wiary
W2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej
W3. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych
UMIEJĘTNOŚCI
U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza
analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
U2. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii
U3. posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych
KOMPETENCJE
K1. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
K3. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
JAN PAWEŁ II, Fides et ratio, 1998; Franciszek, Lumen fidei, 2013; M. RUSECKI, Traktat o wiarygodności chrześcijaństwa. Dlaczego wierzyć Chrystusowi, Lublin 2010; TENŻE, Wiarygodność chrześcijaństwa. Z teorii teologii fundamentalnej, t. 1, Lublin 1994; B. KOCHANIEWICZ (red), Racjonalność wiary, Poznań 2012.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
Bieżące art. dotyczące problematyki teologii wiary zawarte w czasopismach teologicznych (m.in. w serii Biblioteka Teologii Fundamentalnej 2006-).
B. Literatura uzupełniająca
J. MICHALIK, Raport o stanie wiary, (oprac.), T.P. TERLIKOWSKI, G. GÓRNY, Radom 2011; J. SALIJ, Wiara i teologia, Poznań 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: