Religiologia 5.1.0.1.06
1. Pojęcie i podział nauk religiologicznych
2. Zarys dziejów pojęcia „religia” (religio)
3. Problem definicji religii
4. Empiryczne nauki o religii (religioznawstwo)
5. Fenomenologia religii (R. Otto, M. Eliade)
6. Kompetencje nauk religioznawczych
7. Filozofia religii (geneza, pojęcie, zadania)
8. Redukcjonistyczne (naturalistyczne) koncepcje genezy religii
9. Religia w ujęciu realistycznej filozofii religii
10. Podział religii
11. Podstawowe elementy religii
12. Pojęcie i zadania teologii religii
13. Klasyfikacja i ogólna charakterystyka stanowisk teologicznoreligijnych
14. Ekskluzywizm eklezjocentryczny: Extra Ecclesiam salus nulla
15. Ekskluzywizm chrystocentryczny: Karl Barth
16. Pluralizm (ogólna charakterystyka, John Hick, Raimundo Panikkar)
17. Inkluzywizm (teoria wypełnienia, Karl Rahner)
18. Sobór Watykański II a religie niechrześcijańskie
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie - TMA_W012; P7S_WG
W2. zna filozoficzno-teologiczne ujęcia religii i jej genezy w kontekście teorii naturalistycznych i redukcjonistycznych - TMA_W09; P7S_WG
W.3. zna stanowiska teologicznoreligijne, określających stosunek chrześcijaństwa do religii pozachrześcijańskich - TMA_W08; P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej, syntezę różnych idei i zjawisk religijnych oraz opracowanie i prezentację wyników - TMA_U01; P7S_UW
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów religiologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji - TMA_U02; P7S_UW
U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - TMA_U09; P7S-UK
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów - TMA_K05; P7_SKO
K2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską - TMA_06; P7S_KK; P7_SKO
K3. Interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa, filozofii religii i teologii religii - TMA_K08; P7S_KR
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
• egzamin ustny
B. Kryteria oceniania:
• ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie;
W2. nie zna filozoficzno-teologicznych ujęć religii i koncepcji genezy religii w kontekście teorii naturalistycznych i redukcjonistycznych;
W.3. nie zna stanowisk teologicznoreligijnych, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury religiologicznej, syntezę różnych idei i zjawisk religijnych oraz opracowanie i prezentację wyników;
U2. nie potrafi przeprowadzić analizy i interpretacji poglądów religiologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji;
U3. nie posiada umiejętności argumentowania oraz prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów;
K2. nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów doktrynalnych związanych z pracą duszpasterską;
K3. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa, filozofii religii i teologii religii.
• Ocena dostateczna
W1. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie niektórych nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie;
W2. zna niektóre filozoficzno-teologiczne ujęcia religii oraz niektóre koncepcje genezy religii w kontekście teorii naturalistycznych i redukcjonistycznych;
W.3. zna niektóre stanowiska teologicznoreligijne, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów religiologicznych i światopoglądowych;
U3. posiada umiejętność argumentowania oraz prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości;
K2. identyfikuje niektóre dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską;
K3. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie religiologii.
• Ocena dobra
WIEDZA
W1. Student posiada wiedzę w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie;
W2. zna filozoficzno-teologiczne ujęcia religii oraz niektóre koncepcje genezy religii w kontekście teorii naturalistycznych i redukcjonistycznych;
W.3. zna stanowiska teologicznoreligijne, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej oraz syntezę różnych idei i zjawisk religijnych;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów religiologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji;
U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze oraz formułowania wniosków i syntetycznych podsumowań.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania niektórych problemów;
K2. prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską;
K3. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa i teologii religii.
• Ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie;
W2. ma pogłębioną wiedzę na temat filozoficzno-teologicznych ujęć religii oraz koncepcji genezy religii w kontekście teorii naturalistycznych i redukcjonistycznych;
W.3. ma pogłębioną wiedzę na temat stanowisk teologicznoreligijnych, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej, syntezę różnych idei i zjawisk religijnych oraz opracowanie i prezentację wyników;
U2. potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę krytyczną oraz interpretację różnych poglądów religiologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji;
U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
KOPMETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów;
K2. trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską;
K3. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa, filozofii religii i teologii religii.
Literatura
Literatura przedmiotu:
1. A. Bronk. Podstawy nauk o religii. Lublin 2003.
2. A. Bronk. Nauki o religii. W: H. Zimoń (red.). Religia w świecie współczesnym.
Zarys problematyki religiologicznej. Lublin 2000 s. 23-52.2.
3. Z. Kubacki, Kościół, religie i zbawienie, Kraków 2016.
4. I.S. Ledwoń. „…i nie ma w żadnym innym zbawienia”. Wyjątkowy charakter
chrześcijaństwa w teologii posoborowej. Lublin 2006.
5. Z. Kupisiński, I. S. Ledwoń. Religiologiczne nauki. W: M. Rusecki i in. (red.).
Leksykon teologii fundamentalnej. Lublin – Kraków 2002 s. 1034-1040.
6. M. Rusecki, Istota i geneza religii, Lublin-Sandomierz 1997.
7. M. Rusecki. Traktat o religii. Warszawa 2007.
8. H. Waldenfels (red.), Leksykon religii. Zjawiska - dzieje - idee, Warszawa 1997.
9. H. Zimoń (red.). Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki
religiologicznej. Lublin 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: