Kaznodziejstwo dla dzieci 5.1.0.10.07
Treści programowe
Analiza treści Dyrektorium o Mszach świętych z udziałem dzieci i Zaleceń duszpasterskich Episkopatu Polski wydanych w związku z Dyrektorium; przepowiadanie do dzieci w teorii homiletycznej (adresaci, przepowiadający, cel, treść-tematyka, rekolekcje szkolne dla dzieci); formy przekazu treści (potrzeba, doskonałej formy przekazu treści; propozycje i granice jej urozmaicania, model homilijny); rodzaje przepowiadania do dzieci ze względu na metodę (homilie i kazania: monologowe, dialogowane i kooperatywne [ znak, obraz, przedmiot, wiadomość]); publikowane teksty przepowiadania do dzieci w Polsce po Soborze Watykańskim II; postulaty dla liturgicznego i pozaliturgicznego przepowiadania do dzieci w Polsce; przykłady praktyki przepowiadania do dzieci w parafii św. Józefa Robotnika we Wrzoskach.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. TkMA_W01 Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii pastoralnej i teologii życia duchowego P7S_WG
2. TkMA_W03 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii Słowa Bożego P7S_WG ; P7S_WK
3. TkMA_W05 Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadząca do specjalizacji, szczegółową wiedzę na temat działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej Kościoła katolickiego P7S_WG
Umiejętności
1. TkMA_U01 Potrafi podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania duszpasterskie Kościoła katolickiego P7S_UW; P7S_UO
2. TkMA_U03 Potrafi przygotowywać i wygłaszać homilie oraz inne wystąpienia związane z działalnością duszpasterską P7S_UK
Kompetencje społeczne
TkMA_K05 Wykazuje gotowość do podejmowania trudnych zadań związanych z pracą duszpasterską i pełnioną funkcją społeczno-eklezjalną P7S_KR
Kryteria oceniania
Wykład problemowy, prezentacje tekstów homilii, prezentacje multimedialne
A. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia
zaliczenie ustne
C. Podstawowe kryteria
1. Znajomość treści wykładu – 60 %
2. Aktywność na zajęciach – 20 %
3. Znajomość lektur - 20 %
Praktyki zawodowe
Głoszenie homilii w czasie Rorat - na roku VI i w ramach praktyk diakońskich.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania zaliczenia)
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Dyrektorium o Mszach świętych z udziałem dzieci z udziałem dzieci. Zalecenia duszpasterskie Episkopatu Polski w związku z Dyrektorium o Mszach świętych z udziałem dzieci, w: L. BASSLER, Kościół dla dzieci, Kielce 1993, s. 7-28; R. FROŃ, Poglądowe znaki w przepowiadaniu, WA 18 (1990), nr 3, s. 127-132; TENŻE, Kazania dla dzieci w ujęciu Wolfganga Nastainczyka, WA 19 (1991), nr 3, s. 116-120; H. ŁYSY, Język przekazu religijnego w kaznodziejstwie dla dzieci, w: D. KROK, S. PAWIŃSKI, (red.), Język przekazu religijnego, Opole 2006, s. 91-102; H. ŁYSY, Liturgiczne i pozaliturgiczne przepowiadanie do dzieci w Kościele w Polsce po Soborze Watykańskim II. Teoria i praktyka, Opole 2011.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
H. ŁYSY, Liturgiczne i pozaliturgiczne przepowiadanie do dzieci w Kościele w Polsce po Soborze Watykańskim II. Teoria i praktyka, Opole 2011.
B. Literatura uzupełniająca
W. HOFFSÜMMER, 86 kazań opartych na symbolach, Kielce 2001; H. ŁYSY, Z „Drogą do nieba” w drodze do Jezusa. Zbiór kazań do wykorzystania podczas Mszy świętych Rorate lub Eucharystii tzw. szkolnych, Opole 2007; TENŻE, P. TARLINSKI, Trzynasty apostoł. Śladami świętego Pawła w adwencie, Opole 2006; J. ŚNIEGOCKI, Kazania dla dzieci, AK 89 (1997), z.1, s. 116-131; J. TARNOWSKI, Kto pyta nie błądzi, rok A, Toruń 1995; rok B ,Warszawa 1997; rok C, Warszawa 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: