Historia filozofii nowożytnej i współczesnej 5.1.0.2.01
Tematy II semestru
I. Humanizm i początki renesansu:
1. Wprowadzenie
2. Mikołaj z Kuzy
3. Akademia Platońska we Florencji
II. Filozofia naturalna okresu renesansu:
1. Cechy renesansowej filozofii naturalnej
2. Giordano Bruno
3. Galileusz
4. Francis Bacon
III. Racjonalizm XVII wieku:
1. Rene Descartes
2. Baruch Spinoza
3. Nicolas Malebranche
4. Gottfried Wilhelm Leibniz
5. Blaise Pascal
IV. Empiryzm brytyjski:
1. John Locke
2. George Berkeley
3. David Hume
V. Filozofia oświecenia:
1. Wolter
2. Monteskiusz
3. Christian Wolff
4. Oświecenie polskie
VI. Filozofia krytyczna i idealizm niemiecki:
1. Immanuel Kant
2. Johann Gottlieb Fichte
3. Friedrich Wilhelm Schelling
4. Georg Wilhelm Friedrich Hegel
5. Artur Schopenhauer
VII. Pozytywizm, materializm i ateizm nowożytny:
1. August Comte
2. Ludwig Feuerbach
3. Karol Marks
4. Friedrich Nietzsche
VIII. Filozofia chrześcijańska:
1. Søren Kierkegaard
2. Władimir Sołowjow
3. Desire Mercier
IX. Fenomenologia:
1. Edmund Husserl
2. Edith Stein
3. Roman Ingarden
4. Max Scheler
5. Martin Heidegger
X. Filozofia analityczna:
1. Ludwig Wittgenstein
2. Bertrand Russell
3. Kazimierz Twardowski
4. Józef M. Bocheński
XI. Współczesna filozofia człowieka:
1. Egzystencjalizm
2. Personalizm
3. Filozofia spotkania
4. Naturalizm
5. Genderyzm
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2022/23-L: Ayer A. J., Filozofia w XX wieku, tł. T. Baszniak, Warszawa 2003.
Bartnik C. S., Historia filozofii, Lublin 2000.
Copleston F., Historia filozofii. Od Kartezjusza do Leibniza, t. IV, tł. J. Marzęcki, Warszawa 1995.
Copleston F., Historia filozofii. Od Hobbesa do Hume’a, t. V, tł. zbiorowe, Warszawa 1997.
Copleston F., Historia filozofii. Od Wolffa do Kanta, t. VI, tł. J. Łoziński, Warszawa 1996.
Copleston F., Historia filozofii. Od Fichtego do Nietzschego, t. VII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991.
Copleston F., Historia filozofii. Od Benthmama do Russella¸ t. VIII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1989.
Copleston F., Historia filozofii. Od Maine de Birana do Sartre’a, t. IX, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991.
Folscheid D., Wielkie daty filozofii nowożytnej i współczesnej, tł. J. Niecikowski, Warszawa 2000.
Höffe O., Mała historia filozofii, tł. J. Sidorek, Warszawa 2004.
Janeczek S., Starościc A. (red.), Historia filozofii, cz. I-III, Lublin2020.
Kunzmann P, Burkard. F. P., Wiedmann F., Atlas filozofii, tł. B. A. Markiewicz, Warszawa 1999. | Ogólnie: A.J. Ayer, Filozofia w XX wieku, tł. T. Baszniak, Warszawa 2003.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Kartezjusza do Leibniza, t. IV, tł. J. Marzęcki, Warszawa 1995.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Hobbesa do Hume’a, t. V, tł. zbiorowe, Warszawa 1997.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Wolffa do Kanta, t. VI, tł. J. Łoziński, Warszawa 1996.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Fichtego do Nietzschego, t. VII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Benthmama do Russella¸ t. VIII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1989.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Maine de Birana do Sartre’a, t. IX, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991.
D. Folscheid, Wielkie daty filozofii nowożytnej i współczesnej, tł. J. Niecikowski, Warszawa 2000. | W cyklu 2023/24-L: A.J. Ayer, Filozofia w XX wieku, tł. T. Baszniak, Warszawa 2003.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Kartezjusza do Leibniza, t. IV, tł. J. Marzęcki, Warszawa 1995.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Hobbesa do Hume’a, t. V, tł. zbiorowe, Warszawa 1997.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Wolffa do Kanta, t. VI, tł. J. Łoziński, Warszawa 1996.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Fichtego do Nietzschego, t. VII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Benthmama do Russella¸ t. VIII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1989.
F. Copleston, Historia filozofii. Od Maine de Birana do Sartre’a, t. IX, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991.
D. Folscheid, Wielkie daty filozofii nowożytnej i współczesnej, tł. J. Niecikowski, Warszawa 2000. |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: obowiązkowe | Ogólnie: obowiązkowe obowiązkowe | W cyklu 2023/24-L: obowiązkowe |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I. Wiedza ("Student wie i rozumie"):
- Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii (i prawa kanonicznego). którą jest w stanie rozwijać i stosować w działalności profesjonalnej: TMA_W02; P7S_WG;
- Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych: TMA_W12; P7S_WG;
- Ma pogłębioną wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie teologii praz ogólną wiedzę o nich w zakresie filozofii: TMA_W13; P7S_WG/K.
II. Umiejętności ("Student potrafi"):
- Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów: TMA_U02; P7S_UW;
- Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych: TMA_U06; P7S_UW;
- Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym: TMA_U08; P7S_UW.
III. Kompetencje społeczne ("Student jest gotów do...:"):
- Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów: TMA_K05; P7S_KO;
- Identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym: TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO;
- Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego: TMA_K07; P7S_KO.
Kryteria oceniania
1. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):
(1) Zadania cząstkowe (W2, U1, U2, K1, K3);
(2) Egzamin końcowy (W1, W2, W3, U3, K2)
2. Materiał obowiązujący do egzaminu obejmuje:
- treść wykładów,
- zawartość przekazywanych materiałów,
- znajomość zadanych lektur.
3. Podstawą udzielenia zaliczenia jest egzamin ustny. Ustala się następujące kryteria oceniania:
1. Znajomość omawianych nurtów filozoficznych oraz zadanego materiału do samodzielnego opracowania jest wystarczająca do uzyskania oceny "dobry plus" (4,5);
2. Aby uzyskać ocenę bardzo dobrą (5), student powinien wykazać się umiejętnością dynamicznego operowania zdobytą wiedzą, np. umiejąc porównać ze sobą różne nurty, odpowiedzieć na pytania problemowe, samodzielnie oceniać nurty itp. (zob. efekty uczenia się w zakresie umiejętności);
3. Oceny: dobry (4,0), dostateczny plus (3,5) oraz dostateczny (3,0) są udzielane wówczas, gdy w odpowiedziach studenta pojawiają się błędy, które jednak nie zniekształcają głównego sensu poszczególnych nurtów.
4. Brak znajomości zadanego materiału, istotne błędy w prezentacji poglądów filozoficznych skutkują brakiem zaliczenia przedmiotu i oceną niedostateczną (2).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
A. Bronk (red.), Z badań nad filozofią najnowszą, Lublin 1995.
E. Coreth, H. Schöndorf, Filozofia XVII i XVIII wieku, tł. P Gwiazdecki, Kęty 2006.
E. Coreth, P. Ehlen, J. Schmidt, Filozofia XIX wieku¸ tł. P. Gwiazdecki, Kęty 2006.
E. Coreth, P. Ehlen, G. Haeffner, F. Ricken, Filozofia XX wieku, tł. M. L. Kalinowski, Kęty 2004.
L. Gawor, Z. Stachowski (red.), Filozofia współczesna, Bydgoszcz i in. 2006.
M. Hempoliński, Filozofia współczesna, Warszawa 1989.
Z. Kuderowicz, Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 1989.
W. Mackiewicz, Filozofia współczesna w zarysie, Warszawa1994.
W. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. II i III, Warszawa 1995 (i inne wydania).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: