Psychologia rozwojowa 5.1.0.2.03.c
Zagadnienia:
1. Rozwój dziecka w okresie prenatalnym – charakterystyka, prawidłowości i zagrożenia.
2. Rozwój dziecka w okresie niemowlęcym (z uwzględnieniem rozwoju noworodkowego) – koncepcje rozwojowe, prawidłowości, wpływy, zaburzenia, zagrożenia.
3. Rozwój dziecka w okresie poniemowlęcym (2-3 r.ż.) – koncepcje rozwojowe, prawidłowości i zaburzenia.
4. Rozwój dziecka w okresie przedszkolnym (3-6 r.ż.) – koncepcje rozwojowe, prawidłowości i zaburzenia.
5. Rozwój dziecka w okresie szkolnym (6-11/12 r.ż.) – koncepcje rozwojowe, prawidłowości i zaburzenia.
6. Problematyka okresu dorastania (11/12-18 r.ż.) – koncepcje rozwojowe, zagrożenia okresu dorastania, typowe kryzysy.
7. Wczesny okres dorosłości – etapy, oczekiwane role, kryzysy.
8. Średnia dorosłość – etapy, oczekiwane role, kryzysy.
9. Późna dorosłość – etapy, oczekiwane role, kryzysy.
10. Człowiek w obliczu śmierci – problemy egzystencjalne, bilansowanie życia.
11. Relacje z innymi ludźmi na przestrzeni życia człowieka.
12. Sytuacje trudne w przebiegu życia człowieka (kryzysy rozwojowe, sytuacyjne w poszczególnych fazach życia człowieka).
13. Problemy samotnego życia.
14. Człowiek w obliczu choroby na poszczególnych etapach życia – perspektywa psychologiczna.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: absolwent zna i rozumie
WIEDZA: absolwent zna i rozumie
ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym.
UMIEJĘTNOŚCI: absolwent potrafi
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie .
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, religijnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie.
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: absolwent jest gotów do
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie nauk o rodzinie.
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach.
2. Udział czynny - analiza zadanej literatury, prezentacja własna.
3. Kolokwium zaliczeniowe na koniec semestru.
Literatura
Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zyska i S-ka Wydawnictwo. Rozdział 1 /ss.1-32/
Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Rozdz. 1 , rozdz. 2 – s. 41-46
Brzezińska A. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP
Rozdział 1. Jak myślimy o rozwoju człowieka? /ss. 5-20/
Rozdział 2. Jak przebiega rozwój człowieka? /ss. 21-40/
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T.1. Warszawa: PWN. Rozdz. 2-4
Strelau J. (red.) (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Gdańsk: GWP. Rozdz. 7
Turner J. S., Helms D. B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. Rozdz. 1.
Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. s.40-42, s. 77-95.
Mussen P.H. (red) (1970). Podręcznik metod badania rozwoju dziecka. Warszawa: PWN. ss.80-142
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: