Metafizyka 5.1.0.2.04
Plan wykładu
Rozdział I
WPROWADZENIE DO METAFIZYKI
1. Znaczenia nazwy „metafizyka”
2. Krytyki metafizyki
3. Współczesne stanowiska
Rozdział II
OGÓLNA TEORIA BYTU
1. Pojęcia bytu (B1 – B2)
2. Pojęcia zamienne z bytem (transcendentalne = transcendentalia)
3. Kategorie bytowe
Rozdział III
STRUKTURA BYTU
1. Istota i istnienie
2. Materia i forma (teoria hylemorfizmu)
3. Akt i możność
Rozdział IV
BYT I WARTOŚĆ
1. Prawda (verum)
2. Dobro (bonum)
3. Piękno (pulchrum)
Rozdział V
PRZYCZYNY BYTU
1. Myślenie przyczynowe (kauzalne)
2. Klasyczna teoria czterech przyczyn
3. Reinterpretacja teorii czterech przyczyn
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Lektura monograficzna
Realizowany zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I. Wiedza ("Student wie i rozumie"):
- Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii (i prawa kanonicznego), którą jest w stanie rozwijać i stosować w działalności profesjonalnej: TMA_W02; P7S_WG;
- Zna terminologią nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie: TMA_W03; P7S_WG;
- Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii (i prawa kanonicznego): TMA_W09; P7S_WG.
II. Umiejętności ("Student potrafi"):
- Student posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii: TMA_U03; P7S_UW;
- Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych (i życia Kościoła), z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań: TMA_U09; P7S_UK;
- Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi: TMA_U12; P7S_UW.
III. Kompetencje społeczne ("Student jest gotów do..."):
- Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów: TMA_K05; P7S_KO;
- Identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym: TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO;
- Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii: TMA_K08; P7S_KR.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania: Egzamin w formie pisemnej. Test składający się z 16 pytań obejmuje całość wyłożonego materiału oraz znajomość zadanych lektur. Test jest oceniony według następującej skali:
16 pkt. = bardzo dobru (5,0)
14-15 pkt. = dobry plus (4,5)
12-13 pkt. = dobry (4,0)
10-11 pkt. = dostateczny plus (3,5)
9 pkt. = dostateczny (3,0)
poniżej 9 pkt = niedostateczny (2,0)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczą niniejszego przedmiotu.
Literatura
PODRĘCZNIKI I SKRYPTY
KOŁODZIEJCZYK S.T. (red.), Przewodnik po metafizyce, Kraków 2011.
KOWALCZYK S., Metafizyka ogólna, Lublin 1998.
KRĄPIEC M.A., Metafizyka. Zarys teorii bytu, Lublin 1984 (i inne wydania).
MORAWIEC E., MAZANKA P., Metafizyka klasyczna wersji egzystencjalnej, Warszawa 2006.
STĘPIEŃ A.B., Wprowadzenie do metafizyki, Kraków 1964.
STRÓŻEWSKI W., Ontologia, Kraków 2004.
WSZOŁEK S., Elementy metafizyki, Tarnów 2008.
WOLSZA K., Metafizyka ogólna, Nysa 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: