Muzyka - zagadnienia wstępne II 5.1.0.2.11
Treści programowe
Zasady muzyki:
- dźwięk i jego cechy,
- podstawowe elementy notacji muzycznej,
- rytm muzyczny,
- metrum muzyczne,
- agogika i dynamika,
- interwały, skala muzyczna, gama, tonacja,
- budowa gam krzyżykowych i bemolowych;
Emisja głosu;
Kształcenie słuchu:
- ćwiczenia solfeżowe w zakresie ok. 50 ćwiczeń ,
- wykonywanie ćwiczeń na instrumencie klawiszowym
- dyktanda muzyczne;
Ćwiczenia podstawowych śpiewów liturgicznych:
- dialogi i aklamacje mszalne,
- psalmodia responsoryjna,
- modlitwa wiernych;
- literatura muzyczna (audycje muzyczne).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w zakresie wiedzy:
1. poznaje i rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i twórczości muzycznej związanej z przekazem wiary, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym – P7S_WG; PS7_WK;
2. zapoznaje się z wiedzą o człowieku jako twórcy kultury, poznaje twórczość muzyczną będąca transmisją wartości chrześcijańskich – P7S_WG;
3. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę na temat działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej, w szczególności ze zrozumieniem tu roli jaką odgrywa muzyka liturgiczna i poza liturgiczna – P7S_WG.
Student nabywa następujących umiejętności:
1. potrafi twórczo i aktywnie włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej Kościoła katolickiego korzystając z muzyki jako narzędzia ewangelizacyjno-pastoralnego – P7S_UO1;
2. potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, korzystając w tym zakresie z wytworów chrześcijańskiej kultury muzycznej i możliwości jakie w transmisji wartości chrześcijańskich przedkłada muzyczne dziedzictwo – P7S_UK;
3. potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych, głównie katechetycznego, z zastosowaniem muzycznego repertuaru chrześcijańskiego – P7S_UO;
4. stopniowo nabywa zdolności sprawowania liturgii i obrzędów Kościoła katolickiego –P7S_UK.
Student zdobywa następujące kompetencje społeczne:
1. dzięki muzykowaniu indywidualnemu i zbiorowemu potrafi współdziałać i pracować w grupie – P7S_KR;
2. uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi – P7S_KO;
3. dzięki wiedzy i umiejętnościom muzycznym uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy – P7S_KO;
4. wykazuje gotowość do podejmowania szeroko pojętych zadań duszpasterskich – P7S_KR.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: Zaliczenie z oceną
Formy zaliczenia:
• zaliczenie zadanych śpiewów solfeżowych i liturgicznych
• dyktando muzyczne
• zaliczenie zadanej lektury
Podstawowe kryteria
Ćwiczenia:
1. Znajomość praktyczna zadanego repertuaru – 60%
2. Znajomość treści teoretycznej – 30%
2. Aktywność na zajęciach – 10%
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
F. Wesołowski, Zasady muzyki. Podręcznik dla średnich szkół muzycznych, Kraków 1962; H. Zielińska, Kształcenie głosu, Lublin 1996; J.K. Lasocki, Mały solfeż, Kraków 1959; J. Waloszek (red.), Psalite Domino Sapienter. Typiczne melodie Liturgii Godzin i Mszy Świętej, Opole 2004; Droga do nieba. Katolicki modlitewnik i śpiewnik, Opole 2006.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
S. Kisielewski, Gwiazdozbiór muzyczny, Warszawa 1996.
B. Literatura uzupełniająca
H. Musch (oprac.), Musik im Gottesdienst, t. I–II, Regensburg 1983.
C. Dyskografia z arcydziełami muzyki klasycznej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: