Wstęp ogólny do Pisma Świętego 5.1.0.3.02.c
Konwersatorium stawia sobie za cel praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy na temat charakteru nadprzyrodzonego Pisma Świętego, w oparciu o oficjalne wypowiedzi Urzędu Nauczycielskiego Kościoła.
1. Sobór Watykański II, Dei Verbum;
2. Papieska Komisja Biblijna, Natchnienie i prawda Pisma Świętego,
3. Papieska Komisja Biblijna, Interpretacja Pisma Świętego w Kościele,
4. Benedykt XVI, Verbum Domini.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
seminaria monograficzne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
W1 ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej TMA_W01 P7S_WG
W2 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej TMA_W04 P7S_WG
W3 zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia TMA_W10 P7S_WG
W4 ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego PTkMA_W03 7S_WG
Umiejętności
U1 posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów TMA_U02 P7S_UW
U2 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy TMA_U08 P7S_UW
U3 posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim TMA_U19 P7S_UU
Kompetencje społeczne (postawy)
K1 rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny TMA_K02 P7S_KR
K2 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym TMA_K06 P7S_KO
Kryteria oceniania
Kolokwia pisane na rozpoczęcie każdorazowych zajęć ćwiczeniowych;
– ocena niedostateczna
Wiedza
Student nie ma pogłębionej wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej
Nie ma uporządkowanej, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej
Nie zna procesu i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia
Nie ma pogłębionej wiedzy z zakresu teologii słowa Bożego
Umiejętności
Nie posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązy-wanie złożonych problemów
Nie potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy
Nie posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim
Kompetencje społeczne (postawy)
Nie rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Nie identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym
– ocena dostateczna
Wiedza
Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej
Student ma podstawową wiedzę z zakresu teologii biblijnej
Student zna niektóre procesy i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia
Student ma podstawową wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego
Umiejętności
Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
Potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy
Posiada podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim
Kompetencje społeczne (postawy)
Rozumie podstawową potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym.
Dobra
Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej
Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej
Student zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego
Umiejętności
Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy
Student posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim
Kompetencje społeczne (postawy)
Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym
Literatura
Literatura obowiązkowa:
R. Pietkiewicz (red.), Biblia w dokumentach Kościoła (Aby lepiej słyszeć Słowo Pana 2; Wrocław 1997);
Papieska Komisja Biblijna, Interpretacja Biblii w Kościele. Dokument z komentarzem biblistów polskich (red. R. Rubinkiewicz) (RSB 4; Warszawa 1999);
Papieska Komisja Biblijna, Natchnienie i prawda Pisma świętego. Słowo, które od Boga pochodzi i mówi o Bogu, aby zbawić świat (tłum. pol.: H. Witczyk) (Kielce 2014);
R. Pietkiewicz (red.), Gdy otwierasz Biblię (Aby lepiej słyszeć Słowo Pana 1; Wrocław 22000);
Literatura uzupełniająca:
J. Kudasiewicz, Biblia, historia, nauka. Rozważania i dyskusje biblijne (Kraków 21987) 19-126;
A. Läpple, Od Księgi Rodzaju do Ewangelii. Wprowadzenie do lektury Pisma Świętego (Kraków 21983);
H. de Lubac, Słowo Boga w historii człowieka. Objawienie Boże (Żywa wiara 7; Kraków 1997);
P. Walewski (red.), Wstęp ogólny do Biblii (Series Religiologica Pomeraniae 2; Rumia 2011);
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: