Teologia fundamentalna I 5.1.0.3.03
1. Przedmiot, metody, cel i zadania teologii fundamentalnej
2. Pojęcie Objawienia chrześcijańskiego
3. Cud jako kryterium prawdziwości objawienia
4. Rozpoznanie cudu
5. Pozachrześcijańskie świadectwa o historyczności Jezusa z Nazaretu
6. Historyczna wiarygodność Ewangelii
7. Niezwykła świadomość Jezusa z Nazaretu
8. Uzasadnianie transcendentnych roszczeń Jezusa z Nazaretu
9. Krzyż jako znak wiarygodności chrześcijaństwa.
10. Pojęcie zmartwychwstania
11. Biblijne świadectwa o zmartwychwstaniu Jezusa Chrystusa
12. Hipotezy naturalistyczne o zmartwychwstaniu
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej – TMA_W06; P7S_WG
2. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – TMA_W13; P7S_WG
3. ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem – TMA_W19; P7S_WG
Umiejętności
1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów – TMA_U02; P7S_UW
2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym – TMA_U08; P7S_UW
3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – TMA_U09; P7S_UK
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów – TMA_K05; P7S_KO
2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską – TkMA_K02; P7S_KK
3. wykazuje gotowość do podejmowania trudnych zadań związanych z pracą duszpasterską i pełnioną funkcją społeczno-eklezjalną – TkMA_K05; P7S_KR
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia
• egzamin
B. Formy zaliczenia
• egzamin ustny
C. Podstawowe kryteria
znajomość przedstawianych na wykładzie treści
Ocena niedostateczna
W1. Student nie ma uporządkowanej, prowadzącej do specjalizacji wiedzy z zakresu teologii
W2. nie ma pogłębionej wiedzy o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
U1. nie posiada umiejętności badawczych w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujących zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów
U2. nie potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów
K2. nie identyfikuje prawidłowo i nie potrafi rozstrzygać dylematów doktrynalnych związane z pracą duszpasterską
Ocena dostateczna
W1 Student ma ogólnie uporządkowaną, prowadzącą do specjalizacji wiedzy z zakresu teologii
W2. ma wybiórczą wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
U1. posiada ograniczone umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K1. Student ma świadomości złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów
K2. ogólnie identyfikuje poprawnie i potrafi rozstrzygać niektóre dylematy doktrynalnych związane z pracą duszpasterską
Ocena dobra
W1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej
W2. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi
U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów
K2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską
Ocena bardzo dobra
W1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej
W2. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
U2. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów
K2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
LITERATURA
polska
Dola T., Teologia misteriów życia Jezusa, Opole 2002; Dyrness W., Apologetyka chrześcijańska, tł. Zespół, Katowice 1995; Hładowski Wł., Zarys apologetyki, Warszawa 1980; Kamykowski Ł., Dlaczego Chrystus? Dlaczego Kościół? 11 wykładów z teologii fundamentalnej, Kraków 1992; Kopeć E., Teologia fundamentalna, Lublin 1976; Kudasiewicz J., Biblia. Historia. Nauka, Kraków 1986; Tenże, Jezus historii a Chrystus wiary, Lublin 1987.
Kulisz J., Bóg w Jezusie, Warszawa 1989; Tenże, Jezus w świetle historii, Warszawa 1989; Tenże, Wprowadzenie do teologii fundamentalnej, Kraków 1995; Nagy S., Chrystus w Kościele, Wrocław 1982; Rosa St., Teologia fundamentaln, cz. I: Chrystologia, Tarnów 1994, cz. II, Eklezjologia, Tarnów 1997; Rusecki M., (red.) Być chrześcijaninem dziś. Teologia dla szkół średnich, Lublin 1992; Rusecki M., Fenomen chrześcijaństwa, Lublin 2001
Rusecki M., Fundamentalna teologia, w: Encyklopedia katolicka, t. V, Lublin 1989, 764-771; Rusecki M., Traktat o cudzie, Lublin 2006; Rusecki M., Traktat o Objawieniu, Kraków 2007; Rusecki M., Traktat o wiarygodności chrześcijaństwa. Dlaczego wierzyć Chrystusowi? Lublin 2010.
Rusecki M., Traktat o Kościele, Lublin 2014; Rusecki M., Wiarygodność chrześcijaństwa, t. 1, Z teorii teologii fundamentalnej, Lublin 1994; Seweryniak H., Tajemnica Jezusa, Warszawa 2001; Seweryniak H., Świadectwo i sens. Teologia fundamentalna, Płock 2001.
Seweryniak H., Teologia fundamentalna, t. 1 i 2, Warszawa 2010.
T. Dzidek, Ł. Kamykowski, A. Kubiś (red,) Teologia fundamentalna, t. 1-5, Kraków 1998-2006; Waldenfels H., O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele dzisiaj. Teologia fundamentalna w kontekście czasów obecnych, Katowice 1993.
obcojęzyczna
Biser E., Glaubensverständnis. Grundriß einer hermeneutischen Fundamentaltheologie, Freiburg im Br. 1975; Böttigheimer Ch., Lehrbuch der Fundamentaltheologie, Freiburg im Br. 2012; Döring H., Kreiner A., Schmidt-Leukel P., Den Glauben denken. Neue Wege der Fundamentaltheologie, Freiburg i.Br. 1993; Fisichella R., Introduzione alla teologia fondamentale, Casale Monferrato 1993; Fries H., Fundamentaltheologie, Graz 1985.
Fundamentaltheologie. Fluchtlinien und gegenwärtige Herausforderungen, red. K. Müller, Regensburg 1998; Glaubenserfahrungen im Handeln und Denken, A. v. Hooff, P. Reifenberg, W. Seidel, Würzburg 1998; Kern W., Pottmeyer H., Seckler M., (Hg.), Handbuch der Fundamentaltheologie, Freiburg 1985-1988.
Klausnitzer W., Gott und Wirklichkeit, Regensburg 2000; Knauer P., Der Glaube kommt vom Hören. Ökumenische Fundamentaltheologie, Freiburg i.Br. 1991.
Metz J.B., Glaube in Geschichte und Gesellschaft, Mainz 1978; O`Collins G., Teologia fondamentale, Brescia 1984; Verweyen H., Gottes letztes Wort. Grundriß der Fundamentaltheologie, Düsseldorf 1991;Werbick J., Den Glauben verantworten. Eine Fundamentaltheologie, Freiburg in Br. 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: