Teologia fundamentalna I 5.1.0.3.03.c
Treści programowe
Analiza wybranych klasycznych tekstów z zakresu teologii fundamentalnej (chrystologii fundamentalnej) podejmujących zagadnienia obejmujące tematykę zajęć. Określenie wybranych koncepcji teologii fundamentalnej (semejotycznej, personalistycznej, hermeneutycznej, historiozbawczej), wynikających z nich zadań (wobec teologii, zadań dialogicznych, apologetycznych); analiza aktualnych zadań teologii fundamentalnej w Polsce, jak również chrystologii fundamentalnej .
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej – TMA_W06; P7S_WG
2. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – TMA_W13; P7S_WG
3. ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem – TMA_W19; P7S_WG
Umiejętności
1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów – TMA_U02; P7S_UW
2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym – TMA_U08; P7S_UW
3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – TMA_U09; P7S_UK
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów – TMA_K05; P7S_KO
2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską – TkMA_K02; P7S_KK
3. wykazuje gotowość do podejmowania trudnych zadań związanych z pracą duszpasterską i pełnioną funkcją społeczno-eklezjalną – TkMA_K05; P7S_KR
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia
• zaliczenie na ocenę
B. Formy zaliczenia:
• pisemne na postawie odpowiedzi na pytania do analizowanych na zajęciach tekstów.
C. Podstawowe kryteria
1. Aktywne uczestnictwo zajęciach 20%
2. Znajomość zadanych lektur 30%
3. Znajomość podjętych zagadnień 50%
Ocena niedostateczna
Wiedza
W1. Student nie ma uporządkowanej, prowadzącej do specjalizacji wiedzy z zakresu teologii
W2. nie ma pogłębionej wiedzy o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
Umiejętności
U1. nie posiada umiejętności badawczych w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujących zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów
U2. nie potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
Kompetencje społeczne (postawy)
K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów
K2. nie identyfikuje prawidłowo i nie potrafi rozstrzygać dylematów doktrynalnych związane z pracą duszpasterską
Ocena dostateczna
Wiedza
W1 Student ma ogólnie uporządkowaną, prowadzącą do specjalizacji wiedzy z zakresu teologii
W2. ma wybiórczą wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
Umiejętności
U1. posiada ograniczone umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
Kompetencje społeczne (postawy)
K1. Student ma świadomości złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów
K2. ogólnie identyfikuje poprawnie i potrafi rozstrzygać niektóre dylematy doktrynalnych związane z pracą duszpasterską
Ocena dobra
W1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej
W2. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi
U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów
K2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską
Ocena bardzo dobra
W1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej
W2. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
U2. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów
K2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską
Literatura
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
M. RUSECKI, Traktat o Objawieniu, KRAKÓW 2007; A. SKOWRONEK, Kim jest Jezus z Nazaretu? Refleksje u progu XXI wieku, Kraków 2003; T. DOLA, Teologia misteriów życia Jezusa, Opole 2002; H. SEWERYNIAK, Świadectwo i sens, Płock 2001; H. WALDENFELS, O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele dzisiaj. Teologia fundamentalna w kontekście czasów obecnych, tł. A. Paciorek, Katowice 1993.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
M. RUSECKI I. IN. (red.), Leksykon teologii fundamentalnej, Lublin 2002; bieżące art. dotyczące chrześcijaństwa w czasopismach teologicznych.
B. Literatura uzupełniająca
Ratzinger Joseph – Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, cz. I: Od chrztu w Jordanie do Przemienienia, Kraków 2007, cz. II: Od wjazdu do Jerozolimy do Zmartwychwstania, Kielce 2011; J. KUDASIEWICZ, Jezus historii a Chrystus wiary, Lublin 1987.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: