Język grecki 5.1.0.3.07
1. Alfabet, przydechy i akcenty;
2. deklinacja II, oraz czasownik „być”;
3. tryb oznajmujący;
4. deklinacja I;
5. zaimki osobowe, dzierżawcze;
6. verba contracta;
7. czasowniki dawać, kłaść, stawiać, puszczać;
8. indicativus presentis medii-passivi;
9. imperativus praesentis;
10. zaimek względny i wskazujący;
11. infinitivus praesentis oraz przymiotniki wielki i liczny;
12. deklinacja III,
13. participium praesentis activi i przymiotnik każdy (wszystek, cały);
14. Participium medium-passivum;
15. Aoryst sygmatyczny i przysłówki;
16. aoryst asygmatyczny;
17. infinitivus aoristi i aoryst pasywny;
18. Imperativus aoristi;
19. Perfectum;
20. Imperfectum;
21. Coniunctivus;
22. Futurum;
23. Participium aoristi
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat specyfiki języka greckiego Nowego Testamentu, pisowni alfabetu greckiego oraz zasad gramatycznych i syntaktycznych tego języka - TMA_W01; P7S_WG
W2. Student zna najważniejszą terminologię biblijną w języku greckim - TMA_W03; P7S_WG
W3. Student ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka greckiego Nowego Testamentu - TMA_W16; P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie wyszukać, przeczytać i szczegółowo przeanalizować proste teksty Nowego Testamentu w języku greckim - TMA_U01; P7S_UW
U2. Student posiada umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł biblijnych w języku greckim - TMA_U19; P7S_UU
U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie - TMA_K02; P7S_KR
K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki - TMA_K08; P7S_KR
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
- zaliczenie na ocenę
B. Forma zaliczenia:
- brane będą pod uwagę oceny cząstkowe, jakie studenci uzyskali z poszczególnych sprawdzianów, ich stopień przygotowania do zajęć oraz praca i aktywność na zajęciach.
C. Kryteria oceniania:
• ocena niedostateczna
WIEDZA:
W1. Student nie posiada wiedzy na temat specyfiki języka greckiego Nowego Testamentu, pisowni alfabetu greckiego oraz zasad gramatycznych i syntaktycznych tego języka;
W2. Student nie zna terminologii biblijnej w języku greckim;
W3. Student nie ma wiedzy o naturze języka greckiego Nowego Testamentu.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student nie potrafi wyszukać, przeczytać i przeanalizować żadnego tekstu Nowego Testamentu w języku greckim;
U2. Student nie ma umiejętności uwzględniania w swoich badaniach źródeł biblijnych w języku greckim;
U3. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie.
K2. Student nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
• ocena dostateczna
WIEDZA:
W1. Student posiada podstawową wiedzę na temat specyfiki języka greckiego Nowego Testamentu, pisowni alfabetu greckiego oraz zasad gramatycznych i syntaktycznych tego języka;
W2. Student zna kilka podstawowych terminów biblijnych w języku greckim;
W3. Student ma wiedzę o naturze języka greckiego Nowego Testamentu.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi wyszukać, przeczytać i podać ogólny sens prostych tekstów Nowego Testamentu w języku greckim;
U2. Student posiada minimalną umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł biblijnych w języku greckim;
U3. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę religijno-duchowego formowania się.
K2. Student interesuje się tylko niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
• ocena dobra
WIEDZA:
W1. Student posiada wiedzę na temat specyfiki języka greckiego Nowego Testamentu, pisowni alfabetu greckiego oraz zasad gramatycznych i syntaktycznych tego języka;
W2. Student zna częściowo biblijną terminologię biblijną w języku greckim;
W3. Student ma wiedzę o kompleksowej naturze języka greckiego Nowego Testamentu.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi wyszukać, przeczytać i przeanalizować proste teksty Nowego Testamentu w języku greckim;
U2. Student posiada częściową umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł biblijnych w języku greckim
U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się.
K2. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
• ocena bardzo dobra
WIEDZA:
W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę temat specyfiki języka greckiego Nowego Testamentu, pisowni alfabetu greckiego oraz zasad gramatycznych i syntaktycznych tego języka;
W2. Student zna szczegółowo terminologię biblijną w języku greckim;
W3. Student ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka greckiego Nowego Testamentu.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi wyszukać, przeczytać i szczegółowo przeanalizować proste teksty Nowego Testamentu w języku greckim;
U2. Student posiada umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł biblijnych w języku greckim;
U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie.
K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
Literatura
Literatura przedmiotu:
K. BARDSKI, He koine dialektos. Język grecki Nowego Testamentu. Podręcznik, Warszawa 2013.
S. KALINKOWSKI, Hellenisti eidenai. Język grecki. Podręcznik dla studentów teologii, Warszawa 2013.
A. PIWOWAR, Greka Nowego Testamentu. Gramatyka, Kielce 2010.
G. SZAMOCKI, Greka Nowego Testamentu, Pelplin 2004.
A. i K. KORUSOWIE, Hellenike glotta. Podręcznik do nauki języka greckiego, Warszawa 1998.
M. AUERBACH, M. GOLIAS, Gramatyka grecka, Warszawa 1985.
J. OSTAPCZUK, Język grecki Nowego Testamentu, cz. 1, Warszawa 2006.
W. JONCZYK, Wprowadzenie do języka greckiego Nowego Testamentu, Kraków 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: