Podstawy dydaktyki 5.1.0.3.11
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student…
Wiedza
– zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, w odniesieniu do teologii i etyki – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W01; Rozp. I_2_1
– posiada uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw; wykorzystuje posiadaną wiedzę w zakresie doboru źródeł oraz informacji, a także odpowiednich metod i narzędzi – P7S_WG; TnMA_W02; Rozp. I_2_1
– zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W03; Rozp. I_2_1
– ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – P7S_WG; TnMA_W04; Rozp. I_2_1
– ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pastoralno-charytatywnych – P7S_WK; TnMA_W05; Rozp. I_2_1
– posiada wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w różnych obszarach działalności wychowawczej (przedszkola, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze) – P7S_WK; TnMA_W06; Rozp. I_2_1
Umiejętności:
– umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową – P7S_UW; TMA_U01
– posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – P7S_UK; TMA_U02
– potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej – P7S_UO; TMA_U03
– potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej – P7S_UW; TnMA_U01; Rozp. I_2_2
– potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej – P7S_UW; P7S_UK; TnMA_U02; Rozp. I_2_2
– potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczno-katechetyczną, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii – P7S_UU; P7S_UK; TnMA_U03; Rozp. I_2_2
– ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii – P7S_UK; TnMA_U04; Rozp. I_2_2
– potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej z wykorzystaniem nowoczesnych strategii edukacyjnych – P7S_UK; P7S_UO; TnMA_U05; Rozp. I_2_2
– potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich w procesie samowychowania – P7S_UK; P7S_UO; TnMA_U06; Rozp. I_2_2
– potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole – P7S_UK; TnMA_U07; Rozp. I_2_2
– potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego, jak również dokonać analizy własnych działań pedagogicznych i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu – P7S_UU; TnMA_U08; Rozp. I_2_2
Kompetencje społeczne
– ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – P7S_KK; TMA_K01
– potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – P7S_KR; TMA_K02
– potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności – P7S_KK; P7S_KO; TMA_K03
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
1. Prace cząstkowe (5) - bez ocen na zaliczenie – 25%
2. Praca końcowa (pisemny test otwarty) – 75%
Warunkiem przystąpienia do testu końcowego jest oddanie wszystkich prac cząstkowych (prezentacja ich na zajęciach lub przesłanie mailem).
Kryteria oceniania na teście końcowym:
Student…
Na ocenę dostateczną (3) – 25%
W1. Zna określenie „uczenie się” i „nauczania”
W2. Podaje definicję „dydaktyki”
W3. Wymienia zasady i formy nauczania
U1. Potrafi wskazać i scharakteryzować metody badawcze stosowane przez dydaktyków
U2. Wskazuje wady i zalety oraz rozróżnia szkołę tradycyjną i progresywną w dydaktyce
U3. Rozróżnia między planem i programem nauczania
K1. Rozumie, na czym polega proces operacjonalizacji celów.
K2. Odnosi zasady i formy nauczania do własnego nauczania w przyszłości
K3. Swą wiedzę z dydaktyki odnosi do współczesnej literatury przedmiotu
Na ocenę dobrą (4) – 25%
W1. Zna różnicę między określeniem „uczenia się” przez Cz. Kupisiewicza i W. Okonia
W2. Wymienia zadania dydaktyki
W3. Wskazuje ogniwa, zalety i wady w toku podającym i problemowym
U1. Potrafi wskazać wady i zalety systemu dydaktycznego J.F. Herbarta
U2. Potrafi wskazać wady i zalety systemu dydaktycznego J. Dewey’a
U3. Rozróżnia cele i zadania nauczania
K1. Wskazuje swoją rolę jako przyszłego nauczyciela w procesie nauczania-uczenia się
K2. Jest przekonany o konieczności stosowania różnych zasad nauczania
K3. Określa cele nauczania odnosząc je do własnego zaangażowania w dydaktykę
Na ocenę bardzo dobrą (5) – 25%
W1. Wie, czym jest „kształcenie”, rozróżnia „kształcenie ogólne” i „kształcenie zawodowe”
W2. Wskazuje na różnice między celami wychowawczymi i dydaktycznymi
W3. Zna podstawowe wiadomości dotyczące treści nauczania
U1. Potrafi wskazać miejsce dydaktyki w systemie nauk
U2. Potrafi wskazać wady i zalety systemów dydaktycznych J.A. Komeńskiego i J.J. Rousseau
U3. Potrafi wskazać wady i zalety systemów dydaktycznych J.H. Pestalozziego i G.M.
K1. W swym przygotowaniu do zawodu nauczyciela wskazuje znaczenie określania celów wychowawczych i dydaktycznych
K2. Rozpoznaje i wykorzystuje zalety poszczególnych form nauczania
K3. Potrafi wykorzystywać dobre cechy różnych systemów dydaktycznych
Praktyki zawodowe
Przedmiot "Podstawy dydaktyki" wprowadza w teoretyczne podstawy nauczania, a do jego treści powinny odwoływać się praktyki proponowane na WT UO.
Literatura
A. Literatura:
A. Wykorzystywana podczas zajęć
F. BEREŹNICKI, Podstawy dydaktyki, Kraków 2011.
K. KRUSZEWSKI, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2009.
CZ. KUPISIEWICZ, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1994.
B. NIEMIERKO, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.
W. OKOŃ, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996.
R.I. ARENDS, Uczymy się nauczać, Warszawa 1994.
K. KRUSZEWSKI, Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa 1994.
M. KOSZMIDER (opr.), Materiały do ćwiczeń z dydaktyki ogólnej, Kraków 2010.
E. PERROTT, Efektywne nauczanie, Warszawa 1995.
B. Uzupełniająca
D. KLUS-STAŃSKA, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Warszawa 2010.
A. Balicki, T. Guz, W. Lis (red.), Szkoła, edukacja i wychowanie, Lublin 2010.
M. KOSTERA, A. ROSIAK, Zajęcia dydaktyczne, Gdańsk 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: