Teologia fundamentalna II 5.1.0.4.01.c
Treści programowa cw. z eklezjologii fundamentalnej:
1. Natura Kościoła na podstawie KK (nr 1-6)
2. Wiara w Kościół (katecheza bpa. A. Czai): A. Czaja, Wierzę w Kościół, Opole 2013, s. 7-14)
3. Boski początek i fenomen trwania Kościoła (A. Czaja, Wierzę w Kościół, Opole 2013, s. 15-26)
4. Urzeczywistnianie się Kościoła dziś (M. Rusecki, Traktat o Kościele, Lubin 2014, s. 297-306)
5. Czy Kościół w Polsce jest wiarygodny (M. Rusecki, Traktat o Kościele, Lubin 2014, s. 281-296)
6. Znaki prawdziwości Kościoła (w: T. Dzidek i in. (red.), Teologia fundamentalna, t. 6: Wybór tekstów, Kraków2011, s. 153-156, 159-160)
7. Powołanie teologa w Kościele (Instrukcja o powołaniu teologa w Kościele „Donum veritatis”, 1990, nr 21-41).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza eklezjologii fundamentalnej – TMA_W06; P7S_WG
2. rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym – TMA_W14; P7S_WG
3. ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem – TMA_W19; P7S_WG
Umiejętności
1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów – TMA_U02; P7S_UW
2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – TMA_U09; P7S_UK
3. potrafi podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania dusz-pasterskie Kościoła katolickiego – TkMA_U01; P7S_UW; P7S_UO
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów – TMA_K05; P7S_KO
2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego – TMA_K07; P7S_KO
3. wykazuje gotowość do podejmowania trudnych zadań związanych z pracą duszpasterską i pełnioną funkcją społeczno-eklezjalną – TkMA_K05; P7S_KR
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia
• zaliczenie na ocenę
B. Formy zaliczenia:
• pisemne
C. Podstawowe kryteria
1. przygotowanie pracy na zadany temat 40%
2. test z treści analizowanych na konwersatorium tekstów 60%
Ocena niedostateczna
Wiedza
W1. Student nie ma uporządkowanej, prowadzącej do specjalizacji wiedzy z zakresu eklezjologii fundamentalnej
W2. nie rozumie kulturotwórczej roli Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym
Umiejętności
U1. nie posiada umiejętności badawczych w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujących zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów
U2. nie posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
Kompetencje społeczne (postawy)
K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów
K2. nie ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego
Ocena dostateczna
Wiedza
W1 Student ma ogólnie uporządkowaną, prowadzącą do specjalizacji wiedzy z zakresu eklezjologii fundamentalnej
W2. rozumie wybiórczo kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym
Umiejętności
U1. posiada ograniczone umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów
U2. posiada pewne umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, formułowania ogólnych wniosków
Kompetencje społeczne (postawy)
K1. Student ma jedynie ogólną świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów
K2. ma jedynie ogólną świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego
Ocena dobra
W1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, wiedzę z zakresu eklezjologii fundamentalnej
W2. rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym
Umiejętności
U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie na-rzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników
U2. posiada pewne umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, formułowania ogólnych wniosków
Kompetencje społeczne (postawy)
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów
K2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego
Ocena bardzo dobra
W1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu eklezjologii fundamentalnej
W2. rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym
Umiejętności
U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie na-rzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
U2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglą-dów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
Kompetencje społeczne (postawy)
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów
K2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego
Literatura
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
J. RATZINGER, Kościół. Pielgrzymująca wspólnota wiary, Kraków 2005; M. RUSECKI, Traktat o Kościele, Lublin 2014.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
M. RUSECKI I. IN. (red.), Leksykon teologii fundamentalnej, Lublin 2002; bieżące art. dotyczące chrześcijaństwa w czasopismach teologicznych z zakresu eklezjologii fundamentalnej; teksty zamieszczane w roczniku Biblioteka Teologii Fundamentalnej (wyd. Stowarzyszenie Teologów Fundamentalnych w Polsce, 2006-).
B. Literatura uzupełniająca
K. KAUCHA, Wiarygodność Kościoła w kontekście wyzwań współczesności europejskiej w świetle nauczania Jana Pawła II, Lublin 2008; Ł. KAMYKOWSKI (red.), Teologia fundamentalna, t. 4, Kościół Chrystusowy, Kraków 2003; T. DOLA (red.), Wiarygodność Kościoła, Opole 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: