Wstęp do teologii 5.1.0.4.02
1. Od filozofii do teologii; 2. Religie; 3. Objawienie Boże; 4. Kościół jako środowisko życiowe teologii; 5. Natchnione źródło teologii; 6. Urząd i nauczanie papieża; 7. Nauczanie soborów; 8. Specyfika Vaticanum II; 9. Magisterium teologów; 10. Teologia jako nauka; 11. Teologia w starożytności; 12. Teologia w średniowieczu; 13. Teologia w epoce nowożytnej i dzisiaj; 14. Jan Paweł II jako teolog; 15. Istota chrześcijaństwa.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii (TMA_W01)
2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - TMA_W01; P7S_WG
3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych - TMA_W01; P7S_WG
Umiejętności
1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników - TMA_U02; P7S_UW
2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji - TMA_U08; P7S_UW
3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - TMA_U09; P7S_UK
Kompetencje społeczne
1. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów - TMA_K05; P7S_KO
2. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z finalnością życia ludzkiego i całego świata - TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO
3. Interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej - TMA_K08; P7S_KR
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne oraz prezentacja znajomości wskazanych lektur.
Ocena niedostateczna (2)
WIEDZA
W1. Nie ma wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii.
W2. Nie ma wiedzy o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.
W3. Nie ma znajomości zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Nie posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników.
U2. Nie potrafi przeprowadzić analizy i interpretacji różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji
U3. Nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Nie ma świadomość złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
K2. Nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów doktrynalnych w teologii.
K3. Nie interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej.
Ocena dostateczna (3,0)
WIEDZA
W1. Ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii.
W2. Zna niektóre powiązania teologii z innymi dziedzinami nauki, w tym także z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalające na częściowe integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.
W3. Ma podstawową znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów teologicznych.
U2. Potrafi przeprowadzić ogólną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych.
U3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, jednak bez prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej, ze słabym wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. M świadomość złożoności rzeczywistości.
K2. Identyfikuje niektóre dylematy doktrynalne w teologii.
K3. Słabo interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej.
Ocena dobra (4,0)
WIEDZA
1. Ma dobrą wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii.
2. Ma wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.
3. Ma znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów.
2. Potrafi przeprowadzić analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji.
3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej, z wykorzystaniem własnych poglądów i formułowania wniosków oraz tworzenia podsumowań.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych niektórych problemów.
2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne w teologii.
3. Interesuje się niektórymi współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej.
Ocena bardzo dobra (5,0)
WIEDZA
1. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii.
2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.
3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników.
2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji.
3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
2. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne w teologii
3. Interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej.
Literatura
Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja Donum veritatis o powołaniu teologa w Kościele, w: W trosce o pełnię wiary. Dokumenty Kongregacji Nauki Wiary 1966-1994, s. 353-369.
W. Beinert W., Teologiczna teoria poznania, Kraków 1998.
F. Ardusso, Magisterium Kościoła, Kraków 2001.
Kijas Z., Wprowadzenie do myślenia teologicznego, Kraków 2005.
W. Granat, Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie, t. 1, Lublin 1972, s. 5-40: Wstęp.
B. Lonergan, Metoda w teologii, tłum. A. Bronk, Warszawa 1972.
J. Majka, Metodologia nauk teologicznych, Wrocław 1981.
K. Rahner, Podstawowy wykład wiary. Wprowadzenie do pojęcia chrześcijaństwa, tłum. T. Mieszkowski, Warszawa 1987.
S.C. Napórkowski, Jak uprawiać teologię, Wrocław 1991.
J. Wicks, Wprowadzenie do metody teologicznej, Kraków 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: