Rok liturgiczny 5.1.0.4.04
STRUKTURA WYKŁADU:
I. Czas i liturgia Kościoła
II. Kształtowanie się Roku Liturgicznego – kalendarz
III. Duchowość Roku liturgicznego
IV. Anamneza liturgiczna
V. Pierwotne święto chrześcijan – niedziela
VI. Obchody tajemnic paschalnych – historia
VII. Wielkanoc i jej świętowanie po Soborze Watykańskim II
VIII. Tajemnica Wcielenia i jej miejsce w obchodach Roku liturgicznego
IX. Okres zwykły w ciągu roku
X. Maryja i jej miejsce w rocznym cyklu Liturgii
XI. Święci w Liturgii Kościoła
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Absolwent zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia. TMA_W10, H2A_W04
2. Absolwent ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, po-głębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem. TMA_W19, H2A_W04, S2A_W05
3. Absolwent zna wybrane koncepcje człowieka oraz ma podstawową wie-dzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psy-chiczno-duchowych i społecznych. TnMA_W03, H2A_W04, S2A_W05
Umiejętności
1. Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selek-cjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. TMA_U01, H2A_U01
2. Absolwent posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, pro-wadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagad-nień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglą-dów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz two-rzenia syntetycznych podsumowań. TMA_U09, H2A_U06,
3. Absolwent potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewan-gelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego. TMA_U15, H2A_U04, H2A_U05
4. Absolwent potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmo-wać wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole. TnMA_U09, H2A_U05
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Absolwent ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. TMA_K05, H2A_K01, H2A_K03, S2A_K06
2. Absolwent ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego. TMA_K07, H2A_K04, S2A_K04
3. Absolwent ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogiczno-katechetycznych w środowisku społecznym i ekle-zjalnym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie katechezy szkolnej i po-zaszkolnej; angażuje się we współpracę. TnMA_K01, H1A_K04, H2A_K02, S1A_K04, S1A_K06.
Kryteria oceniania
• wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną;
• wykazanie się wiedzą w zakresie problematyki prowadzonych
wykładów;
• zaliczenie kolokwium z zadanego artykułu.
• ocena niedostateczna
W1. Student nie zna terminologii nauk teologicznych i jej korzeni grecko-łacińskich;
W2. nie posiada żadnej wiedzy na temat teorii i metodologii teologii.
U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych obejmujących analizy literatury teologicznej, nie potrafi opracować i zaprezentować wyników badań z zakresu liturgiki;
U2. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów teologicznych i światopoglądowych.
K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga żadnych dylematy doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie liturgiki zwłaszcza w przestrzeni badań nad rokiem liturgicznym.
• ocena dostateczna
W1. Student zna niektóre pojęcia i zadania liturgiki oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat roku kościelnego;
W2. ma podstawową wiedzę na temat historii i teologii roku liturgicznego.
U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.
K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie liturgiki.
• ocena dobra
W1. Student zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie;
W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii roku kościelnego.
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie liturgiki;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego.
K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w teologii roku kościelnego.
• ocena bardzo dobra
W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań liturgiki oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat roku kościelnego;
W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii liturgii.
U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół liturgicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie liturgiki;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie liturgiki.
Literatura
Wybrana literatura przedmiotu:
B. Nadolski, Liturgika II. Liturgia i czas, Poznań 1991;
M. Augé, Rok liturgiczny. To sam Chrystus, który trwa w swoim Kościele, Kraków 2013;
K. Konecki, Czas z Chrystusem. Rok liturgiczny, Włocławek 2014;
Z.M. Głowacki, Duchowość Roku liturgicznego, w: D. Czaicki, W służbie miłości. Eucharystia, Siedlce–Kraków 2013, 295 – 315.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: