Teologia moralna fundamentalna 5.1.0.4.05
Problematyka zajęć:
1) Charakterystyka teologii moralnej (zadania, źródła, podział, metoda)
2) Stosunek teologii moralnej do innych dyscyplin (etyki, teologii dogmatycznej, prawa kanonicznego)
3) Katolicka teologia moralna w kontekście ekumenicznym (prawosławna teologia moralna, protestancka etyka teologiczna)
4) Historia teologii moralnej (od początków chrześcijańskiej refleksji moralnej do czasów współczesnych)
5) Zarys antropologii teologicznomoralnej (istota bycia człowiekiem, odrzucenie Bożego powołania, Boże dzieło zbawcze)
6) Normatywny wymiar życia ludzkiego (pojęcie, istotne cechy normy etycznej)
7) Nauka o obiektywnym prawie moralnym (chrześcijańska koncepcja prawa)
8) Nauka o sumieniu (istota, struktura, geneza, funkcje, rodzaje sumienia)
9) Nauka o grzechu (istota, przyczyny, skutki, kryteria ciężkości grzechów)
10) Walka z grzechem (nawrócenie, pokuta)
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologii moralnej (TMA_W01; P7S_WG).
W2. Posiada podstawową wiedzę z zakresu rozwoju doktryny teologicznomoralnej na przestrzeni dziejów (TMA_W06; P7S_WG).
W3. Orientuje się, jeśli chodzi o najważniejszych przedstawicieli czy nurty teologii moralnej dawniej i dziś (TMA_W13; P7S_WG/K).
W4. Zna istotne aspekty antropologii teologicznomoralnej (TMA_W19; P7S_WG).
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych (TMA_U04; P7S_UW).
U2. Potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin (zwłaszcza teologii, filozofii czy prawa kanonicznego) oraz zastosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (TMA_U06; P7S_UW).
U3. Umie posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami etyczno-moralnymi Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów (TMA_U13; P7S_UW).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY):
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie (TMA_K02; P7S_KR).
K2. Ma świadomość odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury i dziedzictwa chrześcijańskiego (TMA_K07; P7S_KO).
K3. Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii moralnej (TMA_K08; P7S_KR).
K4. Dostrzega i formułuje problemy teologicznomoralne, związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego, postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej (TnMA_K02; P7S_KR; Rozp. I_2_3).
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):
- zaliczenie pisemne z wyłożonego materiału (efekty W1-K4)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny końcowej:
- test zaliczeniowy – 100%
C. Warunki zaliczenia:
- ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie zna podstawowych pojęć, celów i zadań teologii moralnej oraz nie zna żadnych publikacji dotyczących problematyki teologicznomoralnej.
W2. Student nie posiada żadnej wiedzy na temat historii teologii moralnej oraz nie zna najważniejszych szkół teologicznomoralnych.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych, obejmujących analizę literatury teologicznomoralnej, poglądów różnych szkół teologicznomoralnych i koncepcji teologii moralnej oraz nie potrafi opracować i zaprezentować wyników badań z tego zakresu.
U2. Student nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów teologicznomoralnych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student nie identyfikuje oraz nie rozstrzyga żadnych dylematów teologicznomoralnych, związanych z życiem indywidualnym i społecznym.
K2. Student nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii moralnej lub etyki teologicznej.
- ocena dostateczna
WIEDZA
W1. Student zna niektóre pojęcia, cele i zadania teologii moralnej oraz treść niektórych publikacji dotyczących problematyki teologicznomoralnej.
W2. Student ma podstawową wiedzę na temat historii teologii moralnej oraz niektórych szkół teologicznomoralnych.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury teologicznomoralnej, poglądy niektórych szkół teologicznomoralnych i koncepcji teologii moralnej.
U2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznomoralnych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy teologicznomoralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym.
K2. Student interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie teologii moralnej.
- ocena dobra
WIEDZA
W1. Student zna pojęcia, cele i zadania teologii moralnej oraz publikacje dotyczące problematyki teologicznomoralnej.
W2. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat historii teologii moralnej oraz szkół teologicznomoralnych.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury teologicznomoralnej, poglądy różnych szkół teologicznomoralnych i wybranych koncepcji teologii moralnej oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w tym zakresie.
U2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznomoralnych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania eklezjalno-społecznego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy teologicznomoralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym.
K2. Student interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii moralnej lub etyki teologicznej.
- ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań teologii moralnej oraz publikacji teologicznomoralnych.
W2. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii teologii moralnej oraz szkół teologicznomoralnych w przeszłości i dziś.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury teologicznomoralnej, poglądy różnych szkół teologicznomoralnych i koncepcji teologii moralnej oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w tym zakresie.
U2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznomoralnych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania eklezjalno-społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy teologicznomoralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym.
K2. Student interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii moralnej lub etyki teologicznej.
Literatura
JAN PAWEŁ II, Encyklika "Veritatis splendor", Watykan 1993.
HÄRING B., Nauka Chrystusa. Teologia moralna ogólna. Zasadnicza postać chrześcijańskiego życia, t. I, Poznań 1962.
KOKOSZKA A., Teologia moralna fundamentalna, Tarnów 2005.
KOSMOL P., Teologia moralna fundamentalna. Skrypt dla studentów II roku, Opole 2001.
LAUN A., Współczesne zagadnienia teologii moralnej. Teologia moralna fundamentalna, Kraków 2002.
MERINO E.C., HARO de R.G., Teologia moralna fundamentalna, Kraków 2004.
MROCZKOWSKI I., Teologia moralna. Definicja. Przedmiot. Metoda, Płock 2011.
OLEJNIK S., Teologia moralna fundamentalna, t. I, Włocławek 1998.
PIEGSA J., Człowiek – istota moralna. Teologia moralna fundamentalna, t. I, Opole 2002.
POLAK W., Powołani w Chrystusie. Zarys teologii moralnej fundamentalnej, Gniezno 1999.
TREMBLAY R., ZAMBONI S. (red.), Synowie w Synu. Teologia moralna fundamentalna, Warszawa 2009.
TRIGO T., Teologia moralna fundamentalna, Kielce 2021.
ZABIELSKI J., Podstawy chrześcijańskiej moralności. Teologia moralna fundamentalna, Białystok 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: