Język hebrajski 5.1.0.4.09
Zgodnie z podanym celem, treścią ćwiczeń jest przedstawienie specyfiki języka hebrajskiego na tle grupy języków semickich; pisowni alfabetu hebrajskiego; wprowadzenie w zasadnicze kwestie gramatyczne i syntaktyczne budowy zdania w tym języku oraz szczegółowa analiza kilku znaczących tekstów Biblii Hebrajskiej.
1. Specyfika języka hebrajskiego na tle grupy języków semickich;
2. Alfabet hebrajski;
3. Głoski i pisownia;
4. Rodzaj rzeczownika, liczba, rodzajnik określony, przyimki, zdania z orzeczeniami przysłówkowymi;
5. Przymiotniki i ich użycie;
6. Imiesłowy, partykuła dopełnienia bliższego;
7. Orzekanie istnienia;
8. Zaimki wskazujące;
9. Szyk wyrazów w zdaniu czasownikowym;
10. Perfectum;
11. Najważniejsze terminy biblijne w języku hebrajskim;
12. Tłumaczenie i analiza prostych tekstów Biblii Hebrajskiej.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat specyfiki języka hebrajskiego na tle grupy języków semickich, pisowni alfabetu hebrajskiego oraz zasadniczych kwestii gramatycznych i syntaktycznych budowy zdania w tym języku - TMA_W01; P7S_WG
W2. Student zna najważniejszą terminologię biblijną w języku hebrajskim - TMA_W03; P7S_WG
W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie wyszukać, przeczytać i szczegółowo przeanalizować proste teksty Biblii Hebrajskiej - TMA_U01; P7S_UW
U2. Student posiada umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł biblijnych w języku hebrajskim - TMA_U19; P7S_UU
U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie - TMA_K02; P7S_KR
K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki - TMA_K08; P7S_KR
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia:
- zaliczenie na ocenę
Forma zaliczenia:
- brane będą pod uwagę oceny, jakie studenci uzyskali z poszczególnych sprawdzianów i z prac domowych, stopień przygotowania się do lekcji oraz praca i aktywność na zajęciach.
Kryteria oceniania:
- ocena niedostateczna
WIEDZA:
W1. Student nie ma żadnej wiedzy na temat specyfiki języka hebrajskiego na tle grupy języków semickich, pisowni alfabetu hebrajskiego oraz zasadniczych kwestii gramatycznych i syntaktycznych budowy zdania w tym języku.
W2. Student nie zna najważniejszej terminologii biblijnej w języku hebrajskim.
W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student nie potrafi samodzielnie wyszukać, przeczytać i szczegółowo przeanalizować prostych tekstów Biblii Hebrajskiej.
U2. Student nie posiada umiejętności uwzględniania w swoich badaniach źródeł biblijnych w języku hebrajskim.
U3. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie.
K2. Student nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
- ocena dostateczna
WIEDZA:
W1. Student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki języka hebrajskiego na tle grupy języków semickich, pisowni alfabetu hebrajskiego oraz zasadniczych kwestii gramatycznych i syntaktycznych budowy zdania w tym języku.
W2. Student zna tylko kilka ważniejszych terminów biblijnych w języku hebrajskim.
W3. Student odznacza się podstawową znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie wyszukać tekst w Biblii Hebrajskiej i go przeczytać.
U2. Student posiada nieznaczną umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł biblijnych w języku hebrajskim.
U3. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę religijno-duchowego formowania się przez całe życie.
K2. Student interesuje się tylko niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
- ocena dobra
WIEDZA:
W1. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki języka hebrajskiego na tle grupy języków semickich, pisowni alfabetu hebrajskiego oraz zasadniczych kwestii gramatycznych i syntaktycznych budowy zdania w tym języku.
W2. Student średnio się orientuje w terminologii biblijnej w języku hebrajskim.
W3. Student odznacza się znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie wyszukać, przeczytać i pobieżnie przeanalizować proste teksty Biblii Hebrajskiej
U2. Student w średnim stopniu nabył umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł biblijnych w języku hebrajskim.
U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się.
K2. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
- ocena bardzo dobra
WIEDZA:
W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat specyfiki języka hebrajskiego na tle grupy języków semickich, pisowni alfabetu hebrajskiego oraz zasadniczych kwestii gramatycznych i syntaktycznych budowy zdania w tym języku.
W2. Student zna najważniejszą terminologię biblijną w języku hebrajskim.
W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie wyszukać, przeczytać i szczegółowo przeanalizować proste teksty Biblii Hebrajskiej.
U2. Student posiada umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł biblijnych w języku hebrajskim.
U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie.
K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1. wykorzystywana podczas zajęć:
T. O. LAMBDIN, Wprowadzenie do hebrajskiego biblijnego (Materiały pomocnicze do wykładów z biblistyki 11; Lublin 2011).
M. TOMAL, Język hebrajski biblijny (Języki Azji i Afryki; Warszawa 2008).
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:
G. DEIANA – A. SPREAFICO – S. BAZYLIŃSKI (red.), Wprowadzenie do hebrajszczyzny biblijnej. 1. Część teoretyczna; 2. Część praktyczna: Klucz do ćwiczeń, kaseta, analiza chrestomatii (Warszawa 2006).
S. RONEN – M. SOBELMAN, Samouczek języka hebrajskiego i słowniczek hebrajsko-polski (Warszawa 2008).
A. KLUGMAN, Nowy słownik polsko-hebrajski, hebrajsko-polski (Warszawa 2009).
B. Literatura uzupełniająca:
P. R. BENNETT, Gramatyka porównawcza języków semickich. Podręcznik (Warszawa 2008).
B. POLOK, Język hebrajski. I. Gramatyka. II. Ćwiczenia (Opole 1996).
W. JONCZYK, Praktyczne wprowadzenie do języka hebrajskiego (Pracownia biblijna 2; Kraków 2011).
B. W. MATYSIAK, Historia hebrajskiego tekstu Starego Testamentu (Biblioteka Wydziału Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 37; Olsztyn 2008).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: