Egzegeza Nowego Testamentu: Ewangelie synoptyczne 5.1.0.5.01
1. Wprowadzenie ogólne do ewangelii synoptycznych (znaczenie słowa „ewangelia”, gatunek literacki ewangelii, proces powstawania ewangelii, natura literacka ewangelii, metody naukowe interpretacji ewangelii, problem synoptyczny).
2. Charakterystyka ogólna poszczególnych ewangelii synoptycznych: Mk, Mt i Łk (autorstwo, adresaci, okoliczności powstania, styl, historia interpretacji, struktura dzieła, główne tematy teologiczne).
3. Historia dziecięctwa Mt 1-2 (zagadnienia historyczno-literackie i aspekty teologiczne).
4. Historia dziecięctwa Łk 1,5 – 2,52 (zagadnienia historyczno-literackie i aspekty teologiczne).
5. Chrzest Jezusa (Mk 1,9-11; Mt 3,13-17; Łk 3,21-22 (zagadnienia historyczno-literackie i aspekty teologiczne).
6. Przypowieści w środowisku ewangelii (literatura grecka, ST, judaizm).
7. Rodzaje przypowieści. Metaforyczna interpretacja przypowieści.
8. Struktura sceniczna przypowieści. Formuły wstępne i konkluzje.
9. Opowiadania o cudach (tło hellenistyczne, ST, judaizm)
10. Pojęcie cudu w NT. Genologia wydarzeń cudownych.
11. Znaczenie teologiczne cudów Jezusa.
12. Egzorcyzmy w ewangeliach.
13. Opisy Męki Chrystusa – historia tradycji i redakcji.
14. Teologiczne perspektywy Męki Chrystusa u synoptyków.
15. Analiza egzegetyczna najważniejszych perykop z ewangelii synoptycznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat ewangelii synoptycznych, ze szczególnym uwzględnieniem ich kontekstu historyczno-kulturowego oraz warstwy literackiej i teologicznej - TMA_W01; P7S_WG
W2. Student zna terminologię biblijną związaną z ewangeliami synoptycznymi, ze szczególnym uwzględnieniem pojęć w języku greckim, łacińskim i hebrajskim - TMA_W03; P7S_WG
W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student ma umiejętności badawcze w zakresie egzegezy Pisma Świętego, obejmujące zwłaszcza odnajdywanie i analizę egzegetyczną najważniejszych tekstów z ewangelii synoptycznych oraz formułowanie wniosków - TMA_U02; P7S_UW
U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW
U3. Student posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku greckim - TMA_U19; P7S_UU
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób - TMA_K02; P7S_KR
K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki - TMA_K08; P7S_KR
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
• egzamin ustny
B. Kryteria oceniania:
• ocena niedostateczna
WIEDZA:
W1. Student nie posiada wiedzy na temat ewangelii synoptycznych;
W2. Student nie zna terminologii biblijnej ani żadnych pojęć w języku greckim związanych z ewangeliami synoptycznymi;
W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student nie potrafi odnaleźć w Piśmie Świętym i przeanalizować podstawowych tekstów z ewangelii synoptycznych ani sformułować wniosków;
U2. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych.
U3. Student nie potrafi odczytać żadnych tekstów z ewangelii synoptycznych w języku oryginalnym;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie;
K2. Student w ogóle nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
• ocena dostateczna
WIEDZA:
W1. Student posiada podstawową wiedzę na temat ewangelii synoptycznych;
W2. Student zna podstawową terminologię biblijną oraz podstawowe pojęcia w języku greckim związane z ewangeliami synoptycznymi;
W3. Student ma podstawową znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi odnaleźć w Piśmie Świętym podstawowe teksty z ewangelii synoptycznych, ale nie potrafi ich przeanalizować i sformułować wniosków;
U2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną
U3. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym niektóre słowa z ewangelii synoptycznych i przetłumaczyć je;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie;
K2. Student interesuje się niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki;
• ocena dobra
WIEDZA:
W1. Student posiada wiedzę na temat ewangelii synoptycznych;
W2. Student zna biblijną terminologię biblijną oraz ważniejsze pojęcia w języku greckim związane z ewangeliami synoptycznymi;
W3. Student zna zasady interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi odnaleźć w Piśmie Świętym i przeanalizować najważniejsze teksty z ewangelii synoptycznych;
U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną.
U3. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym niektóre zdania z ewangelii synoptycznych i przetłumaczyć je.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe oraz jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności;
K2. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
• ocena bardzo dobra
WIEDZA:
W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę temat ewangelii synoptycznych;
W2. Student zna terminologię biblijną oraz pojęcia greckim, łacińskim i hebrajskim związane z ewangeliami synoptycznymi;
W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi odnaleźć w Piśmie Świętym i przeanalizować teksty z ewangelii synoptycznych oraz sformułować wnioski;
U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze;
U3. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym wybrane teksty ewangelii synoptycznych i przetłumaczyć je.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób;
K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
Literatura
Literatura przedmiotu:
M. BEDNARZ, Ewangelie Synoptyczne, Tarnów 1994;
R. BARTNICKI, Ewangelie Synoptyczne, Warszawa 1996;
J. KUDASIEWICZ, Ewangelie synoptyczne dzisiaj, Ząbki 2006.
A. KOWALCZYK, Problem synoptyczny, Pelplin 2009.
J. CZERSKI, Jezus Chrystus w świetle ewangelii synoptycznych (OBT 42), Opole 2000;
A. MALINA, Ewangelia według świętego Marka. Cz. 1: Rozdziały 1,1 - 8,26, (NKB II/1), Częstochowa 2013;
A. PACIOREK, Ewangelia według świętego Matusza. Cz. 1: Rozdziały 1-13 (NKB I/1), Częstochowa 2005;
A. PACIOREK, Ewangelia według świętego Matusza. Cz. 2: Rozdziały 14-28 (NKB I/2), Częstochowa 2008;
F. MICKIEWICZ, Ewangelia według świętego Łukasza (NKB III), Częstochowa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: