Egzegeza Nowego Testamentu: Ewangelie synoptyczne 5.1.0.5.01.c
W ramach ćwiczeń każdy student przygotuje tekst na temat wybranej przez siebie perykopy z jednej z Ewangelii synoptycznych, do wygłoszenia podczas prezentacji (ok. 30 minut), z wykorzystaniem środków multimedialnych. Wybór perykopy powinien być zgłoszony wcześniej prowadzącemu zajęcia i przez niego zaaprobowany.
Proponowany jest następujący schemat prezentacji: 1. Wprowadzenie, uzasadniające wybór perykopy; 2. Delimitacja tekstu wg kryterium zmiany miejsca, czasu, bohaterów, tematu; 3. Podstawowe zagadnienia literackie: podgatunek literacki, słownictwo, struktura perykopy; 4. Egzegeza tekstu z wykorzystaniem najnowszej literatury przedmiotu (przede wszystkim komentarzy i artykułów); 5. Teologia tekstu; 6. Odczytanie perykopy przez pisarzy chrześcijańskich (komentarze patrystyczne) oraz ewentualna obecność jej tematyki w dziedzictwie kulturowym (literatura, malarstwo, film); 7. Aktualizacja przesłania perykopy; 8. Zakończenie.
Na zakończenie ćwiczeń będzie miała miejsce dyskusja nad prezentacją, kierowana przez prowadzącego, w której wezmą udział wszyscy studenci uczestniczący w zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice metodologicznej teologii w zakresie nauk biblijnych, a w szczególności egzegezy Ewangelii synoptycznych, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej - TMA_W01; P7S_WG
W2. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej - TMA_W05; P7S_WG
W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych, syntezę różnych idei i poglądów w tej materii oraz prezentację wyników - TMA_U02; P7S_UW
U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW
U3. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim - TMA_U18; P7S_UU
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób - TMA_K02; P7S_KR;
K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki - TMA_K08; P7S_KR;
K3. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - TMA_K03; P7S_KR.
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
• samodzielna praca studenta nad wybraną perykopą (z wykorzystaniem literatury przedmiotu i komentarzy biblijnych);
• przedstawienie wyników w postaci prezentacji multimedialnej.
B. Kryteria oceniania:
• ocena niedostateczna
WIEDZA:
W1. Student nie ma wiedzy o specyfice metodologicznej teologii w zakresie nauk biblijnych;
W2. Student nie ma elementarnej wiedzy z zakresu teologii biblijnej;
W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student nie potrafi prawidłowo przeprowadzić analizy wybranego tekstu biblijnego, syntezy różnych idei i poglądów w tej materii ani zaprezentować wyników;
U2. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych.
U3. Student nie potrafi przygotować wystąpienia ustnego w języku polskim;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie;
K2. Student w ogóle nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki;
K3. Student nie potrafi pracować w grupie.
• ocena dostateczna
WIEDZA:
W1. Student posiada podstawową wiedzę o specyfice metodologicznej teologii w zakresie nauk biblijnych;
W2. Student ma podstawową wiedzę z zakresu teologii biblijnej;
W3. Student ma podstawową znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student umie przeprowadzić analizę tekstów biblijnych, ale nie potrafi dokonać syntezy różnych idei i poglądów w tej materii lub prawidłowo zaprezentować wyników;
U2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną
U3. Student potrafi przygotować proste wystąpienie ustne w języku polskim;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie;
K2. Student interesuje się niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki;
K3. Student potrafi pracować w grupie.
• ocena dobra
WIEDZA:
W1. Student posiada wiedzę o specyfice metodologicznej teologii w zakresie nauk biblijnych, a w szczególności egzegezy Ewangelii synoptycznych;
W2. Student ma uporządkowaną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu teologii biblijnej;
W3. Student zna zasady interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student umie przeprowadzić analizę tekstów biblijnych oraz syntezę różnych idei i poglądów w tej materii, ale nie potrafi prawidłowo, w sposób jasny, zaprezentować wyników;
U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną.
U3. Student potrafi przygotować dłuższe wystąpienie ustne w języku polskim.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe oraz jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności;
K2. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki;
K3. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie.
• ocena bardzo dobra
WIEDZA:
W1. Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice metodologicznej teologii w zakresie nauk biblijnych, a w szczególności egzegezy Ewangelii synoptycznych, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej;
W2. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej;
W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi przeprowadzić analizę tekstów biblijnych oraz syntezę różnych idei i poglądów w tej materii a także prawidłowo, w ciekawy i przekonujący sposób zaprezentować wyniki swojej pracy;
U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze;
U3. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób;
K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.
K3. Student potrafi bardzo efektywnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Literatura
S. MĘDALA, Ewangelie synoptyczne (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 8), Warszawa 2006;
J. KUDASIEWICZ, Ewangelie synoptyczne dzisiaj, Ząbki 1999;
M. ROSIK, Jezus i Jego misja. W kręgu Ewangelii synoptycznych, Kielce 2003;
J. GNILKA, Jezus z Nazaretu, Kraków 1997.
J. ŁACH, "Dziecię się nam narodziło", w kręgu teologii dziecięctwa Jezusa, Częstochowa 2001
J. CZERSKI, Ewangelie synoptyczne w aspekcie literackim, historycznym i teologicznym (OBT 12), Opole 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: